כתב-עת "בין השורות"

בין השורות הוא כתב עת שפיט רב-תחומי ורב-תרבותי היוצא לאור אחת לשנה, אשר עוסק במחקר דסקריפטיבי של הפואטיקה של ספרות הילדים. כתב העת מוקדש לשיח על ספרות ילדים בארץ ובעולם, ויוצא בחסות המכללה האקדמית הדתית לחינוך “שאנן” בחיפה. מטרתו ליצור ממשק רב-ממדי של פרסומים אקדמיים, לשמש במה להפצה ולהעשרה של השיח הספרותי לילדים ולנוער בשפה העברית או בתרגומים משפות שונות לעברית, ולהעלות את המודעות לנושאים אלה בקהילה האקדמית. כתב העת ישתף פעולה עם חוקרי ספרות הילדים והנוער בארץ ובעולם, מתוך מחשבה שראייה בין-תחומית בשיתוף פעולה דיאלוגי ואקדמי, עתידים להפרות את שדה חקר ספרות הילדים והנוער והן את שדות הספרות והאומנות האחרים. על כן הורכבה מערכת כתב העת מחוקרים ומחוקרות ממוסדות אקדמיים שונים ובעלי אג’נדות שונות ומגוונות.

בחלקו האקדמי של בין השורות יפורסמו מאמרים של חוקרות וחוקרים, העוסקים בסוגיות של ספרות ילדים ונוער בתחומים מגוונים, כגון פואטיקה של ספרות ילדים, היבטים פסיכולוגיים, בביליותרפיים, מגדריים, חברתיים, חינוכיים, תרבותיים והיסטוריים בספרות ילדים במתודות מחקריות מגוונות. לפני הפרסום מאמרים אלה יעברו שיפוט עיוור כפול, המקובל בכתבי עת אקדמיים. כמו כן יפורסמו בו מפעם לפעם סקירות ביקורת קצרות על ספרי עיון העוסקים בחקר ספרות ילדים ונוער, שיצאו לאור בעברית או בשפה זרה.
בחלקו היצירתי של בין השורות יפורסמו יצירות מקוריות לילדים ולנוער, וזאת כדי להרחיב ולהעמיק את גבולות השיח הספרותיים הרב-תרבותי בתחום זה אל מעבר לשיח המחקרי ולביקורת ספרים, וכן לתת במה נאותה ליוצרים, עם דגש על יוצרים שיפרסמו את ביכורי יצירתם שעדיין לא זכתה לחשיפה.
בין השורות מזמין אתכן ואתכם להציע מאמרים אקדמיים ויצירות מקוריות לכתב העת על פי ההיבטים הרב-תחומיים שהוצגו לעיל.

כתב שפיטות

קול קורא והנחיות להגשת מאמרים

לשליחת מאמר

תוכן העניינים

רשימת הכותבים

דבר נשיא המכללה

דבר המערכת

מבטים – חקר ספרות ילדים ונוער 

שדון, אישון, קש וזהב – ואל תשכחו את החוזה המשפטי: עיון סגנוני־בלשני משווה בתנאים, במילות התנאי והברירה ובחוזים בשני עיבודים של המעשייה ‘בת הטוחן’ / אבי גבורה ומאיה פרוכטמן (אגמון)

משמעותם הלירית והתרבותית של הגדי, השקדים והצימוקים וגלגולם משיר ערש ביידיש לשירה העברית / ניצה דורי

סיפורים מטא־לשוניים בדיוניים של ילדים יוצרים ושל מבוגרים: היבטים סגנוניים־לשוניים משווים בעיקר על פי יצירתו של ילד אחד (מקרה מבחן) / אושרית זוהר

מדוע הוא כותב בעברית ומתי הוא כותב בערבית? המאפיינים הלשוניים־הסגנוניים של נעים עריידי בשירתו העברית ובסיפוריו לילדים בערבית: מחווה לנעים עריידי ז”ל (חלק א) / המסה סרסור

תבחינים להבנת הטקסט ולפיענוחו בגיל הרך וביסודי / גילה שילה

עת לקום או עת לישון, לא כתוב על השעון: על היסודות האישיים ששיקעה לאה גולדברג בספר “המפוזר מכפר אז”ר” שבתרגומה / זיוה שמיר

נקודתיים – יצירה מקורית

שְׁנֵי כְּלָבִים וְצָב / מאיה פרוכטמן (אגמון)

פִּילִים, סֻכָּה וְגַם דּוֹדָה / אורנה שאול

סקירת ספר

סקירה על הספר “דגל לקטנים — עיתונות הילדים של אגודת ישראל” / ניצה דורי

Abstracts

נוהל הגשת כתבי יד

קול קורא

גיליון מלא

תוכן העניינים

רשימת הכותבים

ברכת נשיא המכללה

דבר המערכת

מבטים – חקר ספרות נוער 

סבתא כבר לא רק סורגת: דיוקן הסבתא בראי ספרות הילדים לגיל הרך / לאה ברץ

משברים פוליטיים ובחירת צד: המודל של סדרת נרניה / לילי גלזנר

זיקות בין-טקסטואליות של קטעים נבחרים מספרות למבוגרים ליצירות ספרות לילדים / ניצה דורי

“לגלות את הדמות שמאחורי השירים והסיפורים”: דרכי העיצוב של הכתיבה הביוגרפית בספרות העברית החדשה לילדים ולנוער / עופרה מצוב כהן

זיכרון דברים – חפצים כנושאי זיכרון: עיון בסיפור ה”אישה מפאיום” ובספרי ילדים ונוער מאת נאוה סמל בנושא השואה / סמדר פלק פרץ

באושר ובעושר? ייצוגי משפחה בספרות הילדים הישראלית / שי רודין

נקודתיים – יצירה מקורית

הילד שהציל את הבכורים במצרים / רונן לוביץ’

יצורים מן הים / לאה נצרתי

אורנה שאול – סְתָו, רַכֶּבֶת וְטִיּוּל לְגַן הַחַיּוֹת / אורנה שאול

מסות

ראשית – הוא כושון: על צבע עור וגישות לא חינוכיות בספרות ילדים / תמר לוז גרבר

“אין יראת א-לוהים במקום הזה” (בראשית כ, יא) / מאיה פרוכטמן

כרך שלם

מהדורת דפדוף

תוכן העניינים

רשימת הכותבים

ברכת נשיא המכללה

דבר המערכת

מבטים – חקר ספרות נוער 

נשאר מאחור: פרשת ילדי תימן בקומיקס הממוזרח של ארז צדוק / לילי גלזנר

עת ילדות – מחקרים בספרות ילדים

“כדי שלא אשכח”: נרטיב העל בעיצוב מרכיב הזמן ברומן ההיסטורי בסיפורת הילדים העברית 1985-1960 / אסנת גביאן

מבחר דקלומים ושירים לילדים בספרות הדבורה בלדינו ומשמעויותיהם התמטיות והפולקלוריסטיות / ניצה דורי

הקומיקס החרדי ומאפייניו הספרותיים והתרבותיים / אסתר מלחי

“אימא! ספרי לנו על שערי המללאח”: דרכי עיצוב עולם הילדות בקובץ הסיפורים שערי סֶפְרוּ / עופרה מצוב-כהן

מרד הבת כנגד האב – קונפליקטים בסיפור נישואיהם של ר’ עקיבא ובת כלבא שבוע ועיבודיו לילדים / עדי צביאלי

“אני יודעת מי הייתי כשקמתי הבוקר, אבל אני חושבת שהשתניתי כמה פעמים מאז”: לסוגיית ייצוגיה של ילדה-גיבורה ברומנים נסיכה קטנה ואליס בארץ הפלאות / שי רודין

נקודתיים – יצירה מקורית

מרי פופינס / לאה נצרתי

שירי לשון / מאיה פרוכטמן (אגמון)

       מִלִּים מְצַלְצְלוֹת שָׁוֶה

       מִלִּים נִרְדָּפוֹת

       נִגּוּדִים

פתגמים / מאיה פרוכטמן (אגמון)

       לֵךְ אֶל הַנְּמָלָה עָצֵל, רְאֵה דְּרָכֶיהָ וַחֲכַם!

       הַתַּפּוּחַ אֵינוֹ נוֹפֵל רָחוֹק מֵהָעֵץ

       לֹא הַבַּיְשָׁן לָמֵד וְלֹא הַקַּפְּדָן מְלַמֵּד

       בֵּן חָכָם יְשַׂמַּח אָב, וּבֵן כְּסִיל תּוּגַת אִמּוֹ

דָּנִיֵּאל הַקָּטָן לֹא הוֹלֵךְ לָאֲרָיוֹת / מאיה פרוכטמן (אגמון)

דָּנִיֵּאל אוֹכֵל מִבַּקְבּוּק / מאיה פרוכטמן (אגמון)

כרך שלם

מהדורת דפדוף

תוכן העניינים

רשימת הכותבים

ברכת נשיא המכללה 

דבר המערכת

מבטים – חקר ספרות נוער 

זיהויו של קורפוס ספרות ילדים ונוער ישראלית-מזרחית: ייצוגי התלמיד המזרחי כמקרה מבחן / לילי גלזנר 

תקווה ונוסטלגיה: ייצוגים של יחסי ערבים ויהודים בספרות הילדים הישראלית לאחר מלחמת ששת הימים / יעל טף-סקר 

לעוף על פני האדמה: קווים ליצירת נאוה סמל לילדים ונוער בראי רומן החניכה לעוף מכאן / סמדר פלק-פרץ 

“תמיד הרגשתי שמסתכלים על הקהילה שלנו כמסכנים שבאו ממדינות מסוכנות”: ייצוגי גזע, גזענות ושחורוּת בספרות הילדים הישראלית / שי רודין 

עת ילדות – מחקרים בספרות ילדים 

ההיבט הרטורי של חילופי נרטיבים בסיפורת הילדים העברית 1985-1960: מהנרטיב הציוני לנרטיב הליברלי / אסנת גביאן 

הגולם מפראג והשפעתו על יצירות ספרות לילדים בעברית / ניצה דורי 

חתרנות ויזואלית בספרי ילדים העוסקים ביחסים בין-דוריים / גילה דנינו-יונה 

סוחבים ביחד סל אחד – על ספרות השואה הסבתאית לגיל הרך / יעקבה סצ’רדוטי 

“אחת ושתים, אחת ושתים! רומאים מחריבים העיר ירושלים”: עיון לשוני-סגנוני משווה בשירי משחק ספרותיים ועממיים לילדים – מחווה לזלמן שניאור / מאיה פרוכטמן 

נקודתיים – יצירה מקורית 

ירוק / לאה נצרתי 

כרך שלם

מהדורת דפדוף

תוכן עניינים

רשימת הכותבים

ברכת נשיא המכללה

דבר המערכת

מבטים – חקר ספרות נוער

אמן הקומיקס כפרשן מבצע: שני עיבודים ל”הסוחר מוונציה” לקהל צעיר / לילי גלזנר

“רק חננות קוראות ספרים”: עמדות כלפי קריאת ספרים בשעות פנאי בקרב מתבגרות / אסתר טוב לי

עת ילדות – מחקרים בספרות ילדים

מעֵבֶר ליַלְדִי בשלושה משירי – ילדים של נתן אלתרמן / טליה הורוביץ

מוזאונים לאמנות בספרי ילדים / ערגה הלר

המאפיינים הספרותיים והמסרים התרבותיים הסמויים של סדרת “ילדים בשליחות” / אסתר מלחי

מעל ומעבר לרטוריקת העצבות: ייצוגי אוטיזם בספרות ילדים ישראלית עכשווית / סמדר פלק-פרץ

בין ‘זאב ושבעה גדיים’ לבין ‘די באבעצע מיט די אייניקלעך’ ‘הסבתא ונכדיה’ עיון משווה / אריאלה קרסני

“לא הייתי יכולה לסבול בעל עשיר”: שיח כלכלי בספרות ילדים קנונית (1837-1977) / שי רודין

נקודתיים – יצירה מקורית

קווים לרוחב הדף / יפה ברלוביץ

גלעד בונה בתים / רות סמואל טננהולץ

ניוקי מחפש את אלוהים שהלך לו לאיבוד / עמרי יבין

ציור / לאה נצרתי

שק של דמעות / נעמה צאל

טעימה מספר

נטע טסה לאנגליה / פטר בר-תחיה

כרך שלם

מהדורת דפדוף

תוכן עניינים

רשימת הכותבים

ברכת נשיא המכללה

דבר המערכת

מבטים – חקר ספרות נוער

סוף העולם בדיסטופיות לנוער / ערגה הלר

“עד שייוותרו רק אלה שדמם טהור” – על השתקפות הנאציזם בסדרת ספרי “הארי פוטר” (ג’יי קיי רולינג) / יאיר קורן-מיימון

“ספרות בעיה” לנוער: הדגמת מאפייניה הפואטיים של הסוגה באמצעות הסיפורת של
גלילה רון -פדר -עמית / שי רודין

עת ילדות – מחקרים בספרות ילדים

תחיית הקול הילדי (המושתק) לאור יצירתם של נורית זרחי, רותו מודן ואתגר קרת /
לילי גלזנר

שירי ילדים ושירים מחופשים לשירי ילדים בשירת אורי צבי גרינברג / טליה הורוביץ

מטא-לשון בספרי הילדים של מאיר שלו / אילת יפת

מבואות לספרי ילדים לגיל הרך: תופעה ייחודית המשקפת תהליכים חברתיים
ותרבותיים בחברה החרדית / אסתר מלחי

פו הדב והאחים לב -ארי – חניכה חתרנית בספרות ילדים כשיח בין ספרות שמרנית
לספרות משחררת / רביב רייכרט

מילת מפתח – מאמרי דעה

היהודי כגיבור, הערבי כגיבור / עינה ארדל

נקודתיים – יצירה מקורית

יוֹם חַם / עֶדְנָה אֲפֵק

סְמָדַר וּפִרְחֵי הַבָּר / פנינה פרנקל

הנְטֵלָה הלבנה של אימא / מלי עלמיתו טדלה

כרך שלם

מהדורת דפדוף

window.onload = function () { jQuery('#elementor-tab-content-6471').hide(); jQuery('#elementor-tab-title-6471').focus(); }
• למה ללמוד אצלנו? כי שאנן – מכללה דתית לחינוך ולהוראה, ברמה אקדמית גבוהה היחידה בצפון • • למה ללמוד אצלנו? כי שאנן – מכללה דתית לחינוך ולהוראה, ברמה אקדמית גבוהה היחידה בצפון •

כל הדלתות פתוחות בפניכם (תחומי הלימוד במכללה)

מה כדאי לי ללמוד?

תואר ראשון

הכשרה להוראה ותעודת הוראה .B.Ed

תואר שני

.M.Ed בחינוך והוראה

המרכז ללימודים מתקדמים

פיתוח מקצועי והסבה אקדמאים להוראה

חוגים

מסלולים

מסלולים

תוכניות מיוחדות

מדרשות / בית מדרש נשים

"נחיתה רכה" – (סטאז')
היחידה להתמחות וכניסה להוראה

צרו איתנו קשר

הסתרת תמונות

ההרשמה לשנה"ל תשפ"ב בעיצומה!

מלא/י את הפרטים וניצור איתך קשר בהקדם: