החוג מכשיר מורים ומורות להוראת המתמטיקה על פי תוכנית הלימודים של משרד החינוך בבתי הספר היסודיים והעל יסודיים. הלימודים כוללים קורסי מתמטיקה בסיסיים ומתקדמים, קורסים פדגוגיים ודידקטיים להוראת המתמטיקה על פי שכבות הגיל השונות. הלימודים מתקיימים בשני מסלולים: לבית הספר היסודי ולבית הספר העל יסודי.
מרצי החוג בעלי השכלה מתמטית גבוהה וניסיון נרחב בהוראת מתמטיקה ברמות ובמסגרות השונות.
מטרתו של החוג למתמטיקה, היא להכשיר מורים מקצועיים מיומנים למתמטיקה (בחינוך היסודי והעל-יסודי), בעלי התמחות והתמצאות בכלים טכנולוגיים ואחרים, המותאמים לדור הנוכחי ולדור העתיד, תוך מודעות לשינויים ולצורך להתחדש ולהשתלם בהתמדה לאורך כול תקופת התעסוקה בהוראת המקצוע. כמו כן, אנו מצפים מפרחי ההוראה להשפיע על הנעשה בבתי הספר הקולטים אותם ולהוות גורם המשפר את רמת הוראת המתמטיקה במערכת החינוך בישראל.
במסגרת ההכשרה, מוקנה לסטודנטים ידע בסיסי ומעמיק בשטחי המתמטיקה השונים: מתמטיקה קלאסית ומודרנית, עיונית, יישומית ושימושית. במהלך הלימודים מושם דגש על החינוך לפיתוח החשיבה, לחשיבה מסודרת ויצירתית, מלווה ברכישת יכולת לימוד עצמי של נושאים חדשים-מתקדמים ומורכבים. במסגרת הלמודים בחוג, מקנים לסטודנטים לא רק ידע, אלא, בעיקר מיומנויות ויכולות להתמודד עם משימות מתמטיות מגוונות הכוללות אתגרי חשיבה ומציאת פתרונות בדרכים רגילות ובדרכים בלתי-קונבנציונאליות, תוך שילוב בין ענפי המתמטיקה כמקצוע רב-תחומי. במהלך הלימודים, נעשית התייחסות להיבטים הדידקטיים, המתודיים והפסיכולוגים החשובים לקידום ושיפור הוראת המקצוע.
הסטודנט ירכוש מיומנות מיוחדת לטיפול בתלמידים מצטיינים, בהפעלת חוגי העשרה לתלמידים שוחרי מתמטיקה, מחד גיסא, ובטיפול בתלמידים טעוני-טיפוח ובעלי לקויי למידה, בעיקר במתמטיקה, מאידך גיסא.
הלימודים לתואר אקדמי ותעודת הוראה יימשכו ארבע שנים. הלימודים לסטודנטים העונים להגדרה של “סטודנטים מצטיינים” לפי הקריטריונים של האגף להכשרת מורים, יסיימו לימודיהם בתום שלוש שנות לימוד (בתוכן לימוד סמסטר קיץ. התנסות מעשית היא
חלק אינטגראלי ומחייב בלימודים לקראת תואר ותעודת הוראה. ההשתתפות בהתנסות מעשית כוללת:
צפייה בשיעורים, ניתוח הפעילות בשיעורים, העברת שיעורים ונטילת חלק בפעילויות בתי-הספר המאמנים. סטודנטים בחוג, שהם מורים בפועל, יקבלו, על בסיס פרטני, הקלות בהתנסות המעשית. תכניות הלימודים במתמטיקה להכשרת מורים ליסודי ולעל-יסודי בנויות מקורסים מתמטיים וקורסים דידקטיים/מתודולוגיים.
התוכנית לדו חוגי מתמטיקה בעל – יסודי כוללת 30 שעות שבועיות שנתיות של קורסים מתמטיים, 4 שעות שבועיות שנתיות למתודיקה מתמטית/חינוך מתמטי, ועבודה מעשית בשנים ב’-ג’. ראה בנספח 1 את התוכנית המפורטת של העל – יסודי מתמטיקה (לבנים ובנות).
התוכנית להתמחות בהוראת המתמטיקה בבית הספר היסודי כוללת 30 שעות שבועיות שנתיות של קורסים מתמטיים, 9 שעות שבועיות שנתיות בחינוך מתמטי ועבודה מעשית בשנים ב’-ג’. ראה בנספח 2 את התוכנית המפורטת של היסודי מתמטיקה.
בנוסף לשתי התכניות הראשיות הנ”ל, החוג מקיים לימודי חטיבה מתמטית בת 15 שעות שבועיות שנתיות ללומדים במסלול של החינוך המיוחד (בנים ובנות) וגם ללומדים במסלול היסודי ללא התמחות במתמטיקה.
קורסים במתמטיקה ובמתודיקה (סך הכל) – על-יסודי
א’ | קורסי מבוא (6 קורסים, 6 ש”ש) | ש”ש | קורסי קדם | |
מבוא לאלגברה 1 | 1 | |||
מבוא לאלגברה 2 | 1 | אלגברה 1 | ||
טריגונומטריה | 1 | יסודות הנדסת המישור | ||
יסודות הנדסת המישור | 1 | |||
הנדסה אנליטית – יסודות | 1 | |||
מבוא לסטטיסטיקה | 1 | |||
ב’ | קורסי חובה (17 קורסים, 21 ש”ש) | |||
אלגברה לינארית | 1 | |||
הנדסה אנליטית מתקדם | 1 | יסודות הנדסה אנליטית | ||
הנדסת המרחב | 1 | יסודות הנדסת המישור וטריגונומטריה | ||
בעיות נבחרות בהנדסת המישור | 1 | יסודות הנדסת המישור | ||
בעיות נבחרות באלגברה | 1 | אלגברה 1 + אלגברה 2 | ||
אלגברה דיסקרטית (קומבינטוריקה) | 1 | |||
הסתברות | 1 | מבוא לסטטיסטיקה | ||
תורת הקבוצות | 1 | |||
תורת המספרים | 1 | |||
חשבון דיפרנציאלי ואינטגרלי | א’ | 2 | ||
ב’ | 2 | חדו”א א’ | ||
ג’ | 1 | חדו”א א’+ב’ | ||
משוואות דיפרנציאליות | 1 | חדו”א א’+ב’+ג’ | ||
אלגברה וקטורית | 1 | יסודות הנדסה אנליטית, אלגברה לינארית | ||
היסטוריה של התפתחות המתמטיקה | 1 | |||
שילוב טכנולוגיה בהוראת המתמטיקה | 1 | |||
סמינריון במתמטיקה | 3 | בשנה ד’ | ||
ג’ | קורסי בחירה ( 3 קורסים, 3 ש”ש) 2 קורסים משלושת הראשונים וקורס אחד משני האחרונים | |||
אלגברה נומרית | 1 | |||
אלגברה מודרנית | 1 | |||
לוגיקה מתמטית | 1 | |||
פיתוח חשיבה מתמטית מתקדמת | 1 | |||
בניות גיאומטריות | 1 | בעיות נבחרות בהנדסת המישור | ||
ד’ | מתודיקה/חינוך מתמטי (4 ש”ש) | |||
מתודיקה למתמטיקה שנה ב’ | 2 | ע”מ יום אחד בשבוע | ||
מתודיקה למתמטיקה שנה ג’ | 2 | ע”מ 3 ימים בשבוע – אקדמיה |
פירוט הקורסים ועבודה מעשית לסטודנטיות סדירות מסלול התמחות מתמטיקה מלא
30 ש”ש לימודי מתמטיקה:
שם הקורס | המרצה | שנה א | שנה ב | שנה ג | שנה ד | ||||
א | ב | א | ב | א | ב | א | ב | ||
מספרים שלמים ופעולות | ד”ר אילנה וייסמן | 1 | |||||||
גיאומטריה במישור | פרופ’ שרה הרשקוביץ | 1 | |||||||
תורת הקבוצות | ד”ר אילנה וייסמן | 1 | |||||||
חקר נתונים | ד”ר קרני שיר | 1 | |||||||
מאריתמטיקה לאלגברה | ד”ר דוד פרייברט | 1 | |||||||
תורת המספרים | ד”ר אליק פלטניק | 1 | |||||||
מספרים רציונאליים א’ | ד”ר אילנה וייסמן | 1 | |||||||
אלגברה | ד”ר דוד פרייברט | 1 | |||||||
מבוא לסטטיסטיקה | ד”ר קרני שיר | 1 | |||||||
גיאומטריה: מדידות וטרנספורמציות | ד”ר אילנה וייסמן | 1 | |||||||
מת’ בסביבה מתוקשבת (מתוקשב) | ד”ר אליק פלטניק | 1 | |||||||
אוריינות מתמטית ותובנה מספרית | ד”ר ג’וני אוברמן | 1 | |||||||
מספרים רציונאליים ב’ | ד”ר ג’וני אוברמן | 1 | |||||||
לוגיקה מתמטית | ד”ר קרני שיר | 1 | |||||||
קומבינטוריקה | ד”ר אילנה וייסמן | 1 | |||||||
בעיות נבחרות באלגברה | ד”ר יניב ביטון | 1 | |||||||
משימות העשרה לפיתוח חשיבה מת’ | ד”ר יניב ביטון | 1 | |||||||
גיאומטריה במרחב | ד”ר ג’וני אוברמן | 1 | |||||||
גיאומטריה – אינטואיציות והוכחות | ד”ר יניב ביטון | 1 | |||||||
סדרות | ד”ר רותי סגל | 1 | |||||||
חקר ופתרון בעיות (קורס מתוקשב) | פרופ’ שרה הרשקוביץ | 1 | |||||||
מערכות מספרים | ד”ר אבי סיגלר | 1 | |||||||
פונקציות וגרפים | ד”ר סטלה גידלביץ’ | 1 | |||||||
בניות גיאומטריות | ד”ר יניב ביטון | 1 | |||||||
תולדות המתמטיקה | ד”ר ג’וני אוברמן | 1 | |||||||
מבוא לאנליזה והיבטים אנליטיים | ד”ר אליק פלטניק | 1 | |||||||
חדו”א | ד”ר אליק פלטניק | 1 | |||||||
סמינריון מתמטי | ד”ר יניב ביטון | 2 | 1 |
לימודי חינוך מתמטיקה 9 ש”ש + עבודה מעשית:
שם הקורס | המרצה | שנה א | שנה ב | שנה ג | שנה ד | ||||
א | ב | א | ב | א | ב | א | ב | ||
מתודיקה של הוראת מתמטיקה א’ | רות ברגר-ברבן | 1 | |||||||
התפתחות המושגים המתמטיים | ד”ר סטלה גידלביץ | 1 | |||||||
ראשית לימודי המתמטיקה | כרמית טל | 1 | |||||||
מתודיקה של הוראת מתמטיקה ב’ | כרמית טל | 1 | |||||||
תכנון יחידות הוראה במתמטיקה | רותי ברגר ברבן | 1 | |||||||
עקרונות וגישות בחינוך מתמטי | רותי ברגר-ברבן | 1 | |||||||
מחקר בחינוך מתמטי | ד”ר שרה הרשקוביץ | 1 | |||||||
הערכת הישגים במתמטיקה | ד”ר יניב ביטון | 1 | |||||||
סדנה להוראה מתקנת + התנסות | ד”ר ענבל קולושי | 1 | |||||||
עבודה מעשית | V | V | V | V | V | V | |||
סה”כ קורסים | 8 | 5 | 7 | 8 | 1 | 4 | 3 | 3 |
שם מרצה | טלפון | מייל |
פרופ’ דוד בן-חיים | 052-7724840 | davidb@cc.technion.ac.il |
פרופ’ משה סטופל | 052-8385608 | stupel@bezeqint.net |
פרופ’ ויקטור אוקסמן | 050-7869201 | victor.oxman@gmail.com |
ד”ר ג’וני אוברמן | 050-3231523 | joni_a2@lavi.co.il |
ד”ר יניב ביטון | 052-8917564 | yanivb@cet.ac.il |
ד”ר מירלה וידר | 054-4646980 | mirelaw@walla.co.il |
ד”ר אילנה וייסמן | 054-4360759 | waisman.ilana@gmail.com |
ד”ר אבי סיגלר | 04-9920108 | avibsigler@gmail.com |
ד”ר רחל מוגילבסקי | 050-5729738 | rachel.mog.1941@gmail.com |
ד”ר אליק פלטקין | 053-8264093 | umapalatnik@gmail.com |
ד”ר דוד פרייברט | 054-2770266 | davidfraivert@gmail.com |
ד”ר קרני שיר | 054-5521219 | karniy@yahoo.com |
ד”ר רותי סגל | 050-7618419 | rutisegal@gmail.com |
ד”ר אנה פרוסק | 054-6420457 | annapr@013.net |
ד”ר ענבל קולושי | 054-4873914 | inbalmin@gmail.com |
ד”ר סטלה גידלביץ | 052-6553545 | stellagid@gmail.com |
M.A רותי ברגר-ברבן | 050-5932811 | ruthbe@gmail.com |
M.A זהבית סובול | 052-7833686 | ori.sobol@gmail.com |
M.A כרמית טל | 050-7620213 | carmitt@cet.ac.il |
תנאי קבלה:
1 . זכאות לתעודת בגרות.
במסלול על-יסודי: לפחות 4 יחידות לימוד בבחינת הבגרות במתמטיקה עם ציון 75 ומעלה.
2 . עמידה בהצלחה באחד ממסלולי הקבלה שלהלן:
א. מסלול תעודת בגרות איכותית: קבלה ללימודים על סמך ההרכב והציונים של תעודת הבגרות, ללא מבחן פסיכומטרי בכפוף לממוצע משוקלל של ציוני הבגרות 92 לפחות.
ב. מסלול תעודת בגרות ומבחן פסיכומטרי: קבלה ללימודים על סמך ממוצע של ציון הבחינה הפסיכומטרית והציון המשוקלל של תעודת הבגרות (כולל הבונוסים), במשקל של 50% לכל רכיב. הציון המשולב הנדרש לקבלה הנו 540 לפחות.
מועמדים ללימודים בעלי ציון משולב (בגרות+פסיכומטרי) 539-525 יתקבלו ללימודים אם ישיגו ציון 5.5 לפחות במבחן מסיל”ה.
מועמדים ללימודים בגילאי 30 + חסרי זכאות לתעודת בגרות יחויבו במכינה לגילאי 30 + ויידרשו להציג ציון פסיכומטרי 540 לפחות (לא משולב).
3 . מבחן מסיל”ה בהתאם לצורך.
4 . ראיון אישי.
5 . ראיון אישי וקבוצתי עם ראש המסלול.
6 . מבחני כניסה להתמחויות מתמטיקה ואנגלית.
חריגה מתנאי הקבלה:
המכללה תאפשר קבלה של עד 10% משיעור הסטודנטים בכל תוכנית לימודים, שאינם עומדים בתנאי הקבלה מנימוקים כגון:
* הגברת ההנגשה להשכלה הגבוהה בישראל.
* צרכים ייחודיים של ציבורים מגוונים בישראל ואופייה הרב תרבותי של החברה.
* נתונים אישיים ואקדמיים מיוחדים המצדיקים קבלה חריגה.
לרישום:
מאיה איסקוביץ’ – 052-4748616, 04-8780008 (בנות)
הרב ד”ר הראל שפירא – 054-4931075 (בנים)
לכל עניין ושאלה:
פרופ’ דוד בן-חיים
davidb@cc.technion.ac.il
052-7724840
לחץ כאן
למערכת לימודים לחץ כאן
לרישום:
מאיה איסקוביץ’ – 052-4748616, 04-8780008 (בנות)
הרב ד”ר הראל שפירא – 054-4931075 (בנים)
פרופ’ דוד בן-חיים
davidb@cc.technion.ac.il
052-7724840
קבלת סטודנטים:
בניין המנהלה (קפיטריה), קומה ג’, חדר 642
04-8780032
בתיאום מראש