התוכנית שומע חופשי מאפשרת לקהל הרחב להרחיב את האופק ולרכוש העשרה עצמית וידע ממגוון קורסים באקדמית שאנן.
לפניכם רשימת הקורסים בחוגים השונים שפתוחים לשומע חופשי לשנת תשפ”ד (סמסטר א’+ב’)
מספר המקומות בקורסים מוגבל.
לפרטים ולהרשמה:
יש לפנות לגב’ הניה ארנון, בימים ראשון עד חמישי משעה 9:00 עד 16:00
במייל: arnonh@shaanan.org | בטלפון: 04-8780013
באקדמית שאנן, רח’ הים התיכון 7 קריית שמואל, חיפה – הבניין הראשי, קומה 1 (קומת המזכירות)



- 250 ש”ח לקורס אחד סמסטריאלי
- 450 ש”ח לשני קורסים סמסטריאליים (במקום 500 ש”ח)
- 650 ש”ח לשלושה קורסים סמסטריאליים (במקום 750 ש”ח)
- 800 ש”ח לארבעה קורסים סמסטריאליים (במקום 1000 ש”ח)
- 950 ש”ח לחמישה קורסים סמסטריאליים (במקום 1250 ש”ח)
אפשר להירשם בטופס הרישום הנמצא בסוף חוברת המידע וגם באתר המכללה עד יום שני , כ”ד בתשרי תשפ”ד (9 באוקטובר 2023).
תחילת הלימודים בסמסטר א’ ביום ראשון, ל’ בתשרי תשפ”ד (15 באוקטובר 2023)
לנרשמים לסמסטר א’
במידה ששומע חופשי יהיה מעוניין לבטל את הרשמתו לאחר התרשמות מהקורס, הוא יוכל לעשות זאת לכל המאוחר עד לתאריך י”ד במרחשון תשפ”ד (29.10.2023)
ולקבל את כספו בחזרה. לאחר תאריך זה יחויב במלוא הסכום בעבור הקורסים.
לנרשמים לסמסטר ב’
במידה ששומע חופשי יהיה מעוניין לבטל את הרשמתו לאחר התרשמות מהקורס, הוא יוכל לעשות זאת לכל המאוחר עד לתאריך כ”ג באדר א’ תשפ”ד (3.3.2024)
ולקבל את כספו בחזרה. לאחר תאריך זה יחויב במלוא הסכום בעבור הקורסים.
סמסטר א'
קורסים לנשים
- תורת המספרים
מרצה ד”ר מירלה וידר | יום א’ | שעות 17:00-15:35
הקורס עוסק בנושאים אלמנטריים בתורת המספרים שאפשר להקנותם ללא צורך בידע מתקדם באלגברה, כדי להרחיב את האופק המקצועי של מורים למתמטיקה בבית הספר היסודי. הקורס יעסוק בתכונות שונות של המספרים הטבעיים כגון סימני ההתחלקות, בסיסי ספירה שונים, פלינדרומים, מספרים ראשוניים ופריקים ועוד. - סדרות וטורים
מרצה ד”ר דודי דוד מידזינסקי | יום א’ | שעות 18:30-17:10
הקורס עוסק במתמטיקה מנקודת המבט של דפוסים ותבניות של מספרים וצורות, בין שהן גלויות ובין שהן פחות ברורות וגלויות. נושא הסדרות הוא חלק אינטגרלי מתוכנית הלימודים במתמטיקה והעיסוק בו תורם לפיתוח ולקידום החשיבה המתמטית. בקורס זה נכיר סדרות לסוגיהן, סדרות בחיי היום-יום, הגדרות מגוונות של סדרות ושל סכומים של סדרות, סדרה חשבונית וסדרה הנדסית, רקע היסטורי של נושא הסדרות וקשרים בין נושא הסדרות לתחומים אחרים במתמטיקה ובמדע .
- מבוא לגישה קהילתית
מרצה ד”ר דן מירז | יום א’ | שעות 13:30-12:00
בקורס ניחשף לתאוריות ולמודלים המרכזיים העומדים בבסיס הגישה הקהילתית, נכיר מגוון סוגים ומאפיינים של קהילות, נראה את ההבדלים הקיימים בין כל מיני קהילות ונבחן את השפעת ההיסטוריה על התפתחותן.
נתוודע לתהליכים ההיסטוריים שהשפיעו על מאפייני הקהילה לצד התמודדות עם סוגיות הנוגעות לתפקידה של הקהילה בחברה בת זמננו. נכיר את המושג “מנהיגות קהילתית” ותרומתה לחברה. - תהליכים קוגניטיביים בגיל הרך
מרצה גב’ הודיה חיוט | יום א’ | שעות 13:30-12:00
הקורס יעסוק ביסודות התפקוד הקוגניטיבי של ילדים בגיל הרך. נכיר מנגנונים מנטאליים המעורבים בתהליכי עיבוד המידע, כגון: תפיסה, קשב, זיכרון, הסקה, פרשנות ופתרון בעיות. נדון בהשפעת התורשה והסביבה על ההתפתחות הקוגניטיבית ונבין את יחסי הגומלין שבין ההתפתחות הקוגניטיבית להתפתחות השפתית, הרגשית והחברתית. - מבוא לחינוך מיוחד: מחינוך מבדל לחינוך מכיל
מרצה ד”ר שני רווה-אמסלם | יום ב’ | שעות 10:00-8:30
הקורס נותן מידע על חוק החינוך המיוחד וגלגוליו מאז חקיקתו ועד היום וחשיפה להתפתחות ההיסטורית של המודלים בחינוך המיוחד. הלמידה מתמקדת בפריסה של כל אוכלוסיות התלמידים המגוונות הלומדות
במסגרות החינוך המיוחד. בקורס נכיר את ההגדרות והמאפיינים העיקריים של כל סוג מהאוכלוסיות הקיימות בחינוך המיוחד. - פסיכולוגיה היבטים קוגנטיביים הנעתיים
מרצה גב’ רותי חרן | יום ב’ | שעות 10:00-8:30
הקורס יעסוק במבנה המוח, תהליכי החשיבה והלמידה, נבין מהי למידה משמעותית, לפי שלבי ההתפתחות השונים ולפי מספר תאוריות ואיך הידע הנלמד יסייע לנו בהעברת תכני למידה בכיתה. הלמידה תהיה מלווה בחומרי למידה ופעילויות מגוונות. - היבטים קוגניטיביים והנעתיים בהוראה
מרצה ד”ר מירב חמי | יום ב’ | שעות 11:45-10:15
בקורס נכיר תאוריות ומודלים מעולם הפסיכולוגיה הקוגניטיבית כדי לתת למורה לעתיד כלים לתכנון נכון של תהליכי הוראה-למידה, באופן מותאם להתפתחות תהליכי החשיבה של הלומדים ובאופן שיעורר מוטיבציה פנימית ללמידה. - מדעים: חי וצומח בסביבה
מרצה ד”ר נורית רונן | יום ב’ | שעות 17:00-15:35
הקורס משלב תכנים מתחום לימודי מדע וסביבה, היכרות עם עולם החי והצומח בסביבת החיים של הלומד ומפתח מודעות לשמירת הסביבה מתוך הדגשת המודעות של הלומד לעולם הטבע, תהליכים אקלימיים ומושג הזמן. - מוגבלות שכלית התפתחותית: אפיונים קוגניטיביים התפתחותיים
ודרכי התערבות
מרצה ד”ר כרמית גל | יום ב’ | שעות 17:00-15:35
הקורס יתמקד בהיבטים מגוונים של המוגבלות השכלית ההתפתחותית: הגדרות המוגבלות השכלית, הגורמים למוגבלות והמאפיינים הייחודיים של אוכלוסיות עם מוגבלות שכלית התפתחותית. כמו כן נבחן את השירותים הניתנים לסיוע לילדים ובוגרים עם מוגבלות שכלית לאורך חייהם. - משפחת התלמיד עם הצרכים המיוחדים
מרצה ד”ר שני רווה-אמסלם | יום ב’ | שעות 18:30-17:10
בקורס נכיר כמה תאוריות להבנת משפחה, ננתח את תפקידי המשפחה לגבי לילד מתוך התמקדות במאפייניהן הייחודיים של משפחות לילדים עם צרכים מיוחדים ונלמד כיצד ליצור תקשורת מכבדת עם ההורים ולגייס אותם לעבודה משותפת לטובת התלמיד. - חוללות עצמית
מרצה פרופ’ שרה כ”ץ | יום ד’ | שעות 10:00-8:30
חוללות עצמית היא הגורם המוטיבציוני המנבא הטוב ביותר של ביצוע מבין כל מרכיבי המוטיבציה. חוללות עצמית אינה מה אדם מסוגל לעשות, אלא מה אדם חושב ומרגיש שהוא יכול לעשות. נושא זה קריטי לקידום הלמידה בכל אוכלוסיית לומדים בכל הגילים ובמיוחד בחינוך המיוחד: לחקור ולטפח חוללות עצמית של כל לומד בכל גיל כדי לסייע לו לפתח השקפת עולם חיובית, ידע ומיומנויות באשר להכלה והשתלבות של ילדים עם הפרעת קשב בכיתה הכוללנית. - פסיכולוגיה של ציורי ילדים
מרצה גב’ ציפי שאר ישוב | יום ד’ | שעות 15:25-14:00
בקורס נבין את עולמו של הילד באמצעות ציוריו, נלמד שלבים בהתפתחות הציור _ משרבוט לציור, משמעות הצבע וזיהוי סימנים בדרך הביטוי האישי והחופשי של הילד בציור. נרחיב את הידע על תפקודו האישי, החברתי והמשפחתי של הילד.
מרצה גב’ ציפי שאר ישוב | יום ד’ | שעות 15:25-14:00 - המערכת המשפחתית של התלמיד עם הצרכים המיוחדים
מרצה גב’ אושרת און | יום ד’ | שעות 11:45-10:15
ראשיתה של הורות לילד עם צרכים מיוחדים מאופיינת בדרך כלל בחרדה, בבלבול ובהתמקדות ברגש. בקורס זה נכיר את המשפחות לילד עם צרכים מיוחדים וכיצד הן מפתחות את דרכי ההתמודדות האישיות שלהן עם הילד, עם המשפחה הגרעינית – הורה, אחים ואחיות, עם המשפחה המורחבת כנגד מערכות חיצוניות בקהילה כגון גן הילדים ובית הספר וכנגד מטפלים למיניהם.
ניחשף לגישות המתארות שלבים רגשיים דומים שהורים לילדים עם צרכים מיוחדים עוברים בהתמודדות.
כמו כן, נלמד מהם גורמי חוסן שמקדמים התמודדות טובה של הורים לילדים עם מוגבלויות. נסקור את הזכויות המגיעות למשפחות אלה וכיצד כאנשי חינוך עלינו לעבוד יחד עם משפחות מיוחדות אלה.
- עיונים בספר ויקרא
מרצה ד”ר ברוריה ארן | יום ב’ | שעות 11:45-10:15
ספר ויקרא הוא האמצעי מבין חמישה חומשי תורה, שמעטים בו הסיפורים ומרובות בו המצוות. רבים ורבות טועים לחשוב שספר ויקרא עוסק כולו בענייני קורבנות. במהלך הקורס נלמד פרקים מספר ויקרא, שבהם מצוות יסוד חשובות שנמצאות עד היום במרכז חיינו הדתיים ונציג את עקרון הקדושה כציר לספר ויקרא כולו, קדושה הנוגעת לזמן, למקום, לחיי החברה והקהילה, לגוף ולנפש. - מעגלי אחווה במקרא (סיפורים ומצוות על אחים ועל אחווה)
מרצה הרב יהודה טרופר | יום ב’ | שעות 17:00-15:35
המושג אחווה הוא רב-משמעי, החל מיחסי אחים ביולוגיים, עבור המשפחה המורחבת והמשך ודרך עם ישראל כולו, וכלה בכל האנושות המוכללת באחווה מבחינה מסוימת… רעיון-על זה הוא בעל משמעות רגשית
ואף הלכתית, והוא משפיע רבות על תפיסת העולם החברתית והרוחנית שהתנ”ך מפתח בנו. רעיון זה רלוונטי מאוד לחיינו כיום עם כל המורכבות של היחסים בין חלקי העם. הקורס יעסוק במושג אחווה במקרא כרעיון-על, ויפתח את הרעיון הזה באמצעות לימוד סיפורים ומצוות העוסקים באחווה. - ערכים ודילמות מוסר במקרא
מרצה הרב ד”ר רונן לוביץ | יום ד’ | שעות 11:45-10:15
הקורס יעסוק באופן מקיף בנושאים מרכזיים במקרא, בעיקר בספר בראשית, שמתמקדים בעקרונות ערכיים או המעוררים בעיות אתיות. דוגמאות לנושאים שנלמד בקורס: תופעת האלימות ושורשיה על פי סיפור קין והבל, עינוי הגר וגירוש הגר וישמעאל בידי שרה, תקשורת בין-זוגית בסיפורי בראשית,
גנבת הברכות במרמה על ידי יעקב, ענישה קולקטיבית ופגיעה באוכלוסייה אזרחית על רקע מעשה שכם ועוד. ננסה להבין כיצד ערכים ודילמות מוסר הנדונים במקרא עשויים להיות רלוונטיים לסוגיות העומדות על סדר היום של החברה בת זמננו. נכיר פרשנים חשובים ושיטות עיקריות בפרשנות
המקרא לדורותיה. - יהדות וקיימות
מרצה גב’ הדס ילינק | יום ד’ | שעות 15:25-14:00
נעסוק בסוגיות סביבתיות אקטואליות מתוך נקודת מבט תורנית, עיון במקורות ולמידה על עקרונות סביבתיים המנחים אותנו לעבר אתגרי ההווה. נעסוק במשבר אקלים, תפיסה יהודית סביבתית, תרבות צריכה, בזבוז מזון – בל תשחית, מזון וסביבה, תכנון עירוני, רשות הרבים ונחלת הכלל ועוד. - הילד החריג במקורות היהדות
מרצה הרב ד”ר אלחנן אפטרגוט | יום ד’ | שעות 18:30-17:1
מה יחס היהדות כלפי אנשים חריגים ועם מוגבלויות בכלל ההיבטים, החברתיים, הרוחניים, המשפטיים ועוד.
כיצד אבחנו מוגבלויות בתקופת המשנה? מדוע היה חשוב לאבחן את החריג? מהי משמעות חייו של הלוקה בשכלו או הלוקה בנפשו? מהי ההשקפה היהודית לסבל האדם בחיי העולם הזה?
- כוחות פוליטיים ביישוב
מרצה ד”ר עדה גבל | יום א’ | שעות 11:45-10:15
בקורס נדון בגושים החברתיים הפוליטיים ביישוב העברי בארץ ישראל בתקופת המנדט. נעסוק בדילמות החברתיות ובמתחים שבין קבוצות פוליטיות שונות, הסתדרויות פועלים מתחרות, התאגדויות דתיות בעלות מטרות סותרות ועוד. נתוודע למשמעות המעשית של האידיאולוגיות הגדולות של המאה העשרים: סוציאליזם, קומוניזם, קפיטליזם, אורתודוקסיה ולאומיות.
קורסים לגברים
- מבוא לתולדות עם ישראל בעת החדשה במאות ה-18 וה-19
מרצה הרב ד”ר אליעזר שריאל | יום א’ | שעות 10:00-8:30
הקורס יעסוק במעבר של החברה היהודית מחברה מסורתית בשלהי ימי הביניים ובעת החדשה המוקדמת לחברה מודרנית בעת החדשה. הקורס יסקור את התמורות הפוליטיות, החברתיות, הכלכליות והתרבותיות שפקדו את היהודים בעולם מראשית המאה ה 18- ועד למחצית המאה ה-20. הקורס ידון בדרכים המגוונות שבהן התמודדו היהודים עם התפתחויות “העולם המודרני”, יסקור דמוגרפית וגיאוגרפית, תנועת ההשכלה, המאבק לאמנציפציה ואסימילציה, תנועת הרפורמה, היווצרות המרכז בארה”ב, החסידות ותנועת המוסר, התפתחות הציונות כתנועה לאומית יהודית ותהליך המודרניזציה בקרב יהודים בארצות ערב. העיון בכתבי אנשי התקופה מלווה בתובנות העולות מהמחקר הביקורת. - מבוא לתולדות עם ישראל בתקופת בית שני
מרצה הרב ד”ר מאיר בן שחר | יום א’ | שעות 11:45-10:15
הקורס יעסוק בתולדות עם ישראל בארץ ישראל ובתפוצות החל מימי שיבת ציון ובניית בית המקדש השני ועד לחורבן הבית השני. במהלך הקורס נתאר וננתח את המאורעות הפוליטיים המרכזיים שהתרחשו בתקופות הפרסית וההלניסטית ואת ההשפעות שהיו להם על דמותה של החברה היהודית בארץ ישראל ובתפוצות מבחינה חברתית ודתית. הבריח התיכון של הקורס יהיה השינויים הדתיים-חברתיים שחלו ביהדות לנוכח אתגרי הזמן והמקום.
- מבוא למקרא
מרצה הרב ד”ר יובל ואדעי | יום א’ | שעות 11:45-10:15
התנ”ך, ספר הספרים של העם היהודי, נקרא, נלמד ומפורש מזה דורי דורות, ושאלות מסקרנות רבות נדונו אודותיו. בקורס “מבוא למקרא” נלמד על על שמות ספריו ומחבריהם; על ציר הזמן של תקופת המקרא, השתלבות ספריו בציר זה ושאלת הכרונולוגיה המקראית כשלעצמה ובהשוואה למקורות אחרים; על סיווג ספריו ומקטעיו לסוגות כמו פרוזה ושירה; על תרגומי המקרא ויוצריהם; על דרכי פרשנותו לאורך הדורות, ממדרשי חז”ל דרך פרשנות ימי הביניים ועד לפרשנות בעת החדשה; על אמצעי עזר בלימוד המקרא ובפרשנותו. - מבוא לתורה שבע”פ
מרצה הרב ד”ר הראל שפירא | יום א’ | שעות 13:30-12:00
עריכת התלמוד הבבלי, התלמוד הבבלי כיום, האמוראים – פירוש המונח ‘אמורא’: מידע על האמוראים, פשוטה של משנה ופירושה בגמרא, לימוד כללים ומונחים תלמודיים. התלמוד הירושלמי, הבדלים בין הבבלי לירושלמי: נוסח, כתבי יד ודפוסים. סמכות הבבלי: בבלי או ירושלמי – מה עדיף ללמוד? תקופת הסבוראים. - חקלאות תנ”כית
מרצה ד”ר דוד שניאור | יום א’ | שעות 15:25-14:00
בתקופת המקרא לחקלאות היה תפקיד חשוב בחיי האדם: היא סיפקה את מרב צורכי המזון, ביגוד, בנייה ועוד. בקורס זה נכיר את מושגי החקלאות המגוונים – הבחנה בין מיני הצמחים, עונות השנה, כלים ותהליכים.
כל אלו יסייעו בידינו להאיר את פסוקי המקרא מזווית מוכרת פחות ולהבין טוב יותר סיפורים על מצוות ונבואות. - עיון בדמויות מהתנ”ך
מרצה הרב ד”ר שמעון רפורט | יום א’ | שעות 17:00-15:35
יש דמויות מקראיות שאין אנו יודעים למלא עליהן ת”ז עם פרטי ההורים ומשפחה, ולו היינו רוצים לכתוב קו”ח על בסיס הסיפור המקראי בלבד היינו מתקשים לעשות זאת. כאן נחפש את החיבור בין המקרא לחז”ל הממלאים לעיתים את החסר בפשט, וביחד ננסה לבנות תמונה שלמה יותר על הדמויות המקראיות. נלמד על 13 אנשים ונשים, נרחיב את הידע שלנו עליהם ויש להניח שנהיה מופתעים. רב הנסתר על הנגלה ואנחנו ננסה להרחיב את הנגלה.
סמסטר ב'
קורסים לנשים
- מגדר ושואה
מרצה ד”ר עדה גבל | יום א’ | שעות 11:45-10:15
בקורס נבקש לעסוק בסוגיות הקשורות לנשים בתקופת גרמניה הנאצית.
נתחיל מהאידאולוגיה הנאצית ביחס כלפי הנשים ולתפקידן ומכאן נעסוק בדמויות נשיות שבלטו בפעולותיהן במרחב הגרמני נאצי. נעבור לנשים לא יהודיות שעסקו בהצלה, ונבחן את המאפיינים הייחודיים של פועלן.
במחצית השנייה של הסמסטר נעבור לצד היהודי ובו נעסוק בהתמודדות הייחודית של נשים ואימהות בחיים בגטו, בתפקידן ומקומן בהנהגה ובמרד, ולבסוף נדון בסוגיות של עיצוב הזיכרון ההיסטורי במדינת ישראל, ובמקומו של הקול הנשי הייחודי בתוך התהליכים הכלליים, ובכלל זה חשיבות העדות הנשית מהימים הראשונים לאחר המלחמה ועד לדור האינסטגרם.
…………………………………………………………………………………………. - תור הזהב של יהודי ספרד
מרצה ד”ר חגי מזוז | יום א’ | שעות 15:25-14:00
קורס זה עוסק בהתפתחותו ובשגשוגו של המרכז היהודי בספרד מהמאה התשיעית עד המאה השלוש עשרה. אף לאחר שהיו נתונים לשלטון נוצרי במסגרת הרקונקיסטה (Reconquista), המשיכו חכמי ספרד לשמר במידה רבה את התרבות המפוארת של ימי ‘תור הזהב’. הקורס יעמוד על ייחודה של התרבות היהודית-ספרדית שעוצבה בתקופה זו ונכיר דמויות מופת מימי תור הזהב.
…………………………………………………………………………………………. - מזרח אירופה ויהודיה בין שתי מלחמות עולם
מרצה הרב ד”ר בועז כהן | יום א’ | שעות 15:25-14:00
הקורס יעסוק בשינוים הפוליטיים והחברתיים במזרח אירופה ממלחמת העולם הראשונה ועד פרוץ מלחמת העולם השנייה ובהשפעתם על היהודים, נלמד את התמורות הפוליטיות, החברתיות, הכלכליות והתרבותיות שפקדו את היהודים בתקופה זו.
- סיפורים ואגדות לגיל הרך
מרצה גב’ עדי צביאלי | יום א’ | שעות 10:00-8:30
במסגרת הקורס יועלה מגוון בסיסי של יסודות פואטיים מהם נבנית שפת הסיפורת על סוגיה השונים, משמעויותיה, מאפייניה והשפעותיה על הילדים. הלומדים יכירו ז’אנרים שונים של ספרות הילדים, יפתחו כלים לשיפוט איכויותיה של היצירה הספרותית, ירכשו כלים לעידוד קריאת ספרים ולשימוש בהם הן כאמנות והן כאמצעי חינוכי וטיפולי.
במהלך הקורס נדגום ז’אנרים שונים של ספרות ילדים בהתאמה לגיל, לתוכן ולאיורים, נבחין בין סיפור לאגדה ונעריך את תרומתם להתפתחות הרגשית, הקוגניטיבית, הערכית והתרבותית של הילד.
…………………………………………………………………………………………. - הפרעת קשב: אפיונים קוגניטיביים פסיכו-חברתיים ודרכי התערבות
מרצה גב’ אושרת און | יום א’ | שעות 11:45-10:15
קורס זה יעסוק בחקר הפרעת הקשב ופעלתנות יתר על כל רבדיה ויציג את המחקר העדכני המתפתח המסייע בקידום תלמידים עם הפרעת קשב במסגרת הכיתתית. יושם דגש על הפרעת כתופעת נוירו- התפתחותית רב-ממדית הנמשכת בכל מעגל החיים הדורשת התאמות של הסביבה בדגש על דרכי התערבות והתאמה לשם קידום הלמידה והתפקוד הרגשי והחברתי של תלמידים אלה במערכת החינוך.
נכיר את תפקודה של מערכת הקשב, מתוך העמקה במשמעותן ותפקודן של פונקציות ניהוליות לרבות תפקודי הזיכרון המושפעים מהפרעת הקשב.
…………………………………………………………………………………………. - שפה ודיבור: התפתחות תקינה וקשיים התפתחותיים
מרצה גב’ אושרת און | יום א’ | שעות 13:30-12:00
קורס זה יחשוף לפני הסטודנט הלומד את שלבי התפתחותה של שפה דבורה על פי גישות ומודלים שונים. כמו כן, הקורס יקנה תשתית רחבה להבנת הפרעות בהתפתחות תקינה של תקשורת ושפה והכרת האטיולוגיה
והאפיונים של הפרעות התפתחותיות מרכזיות בתחום זה. הבנת ההתפתחות התקינה של השפה תסייע ביכולת איתור מוקדם ובהגברת המודעות לאיתור מוקדם של ילדים עם הפרעות בהתפתחות תקשורת
ושפה מתוך חשיפה לתפקידו של המטפל החינוכי באיתור, בהפניה לטיפול ובשותפות. הקורס יעסוק בדרכי התערבות ואסטרטגיות אצל ילדים עם לקויות שפתיות המתקשים בהבנה והבעה ואוצר מילים מצומצם.
…………………………………………………………………………………………. - התפתחות סנסומוטורית תקינה וקשיים התפתחותיים
מרצה ד”ר כרמית גל | יום א’ | שעות 15:25-14:00
התפתחות סנסו-מוטורית עוסקת בתהליכים של חיבור ושילוב בין המערכת החושית (הסנסורית) למערכת התנועתית (המוטורית) באדם. בשלבי התפתחות מתקיימים תהליכים סנסוריים ותנועתיים חשובים שמאפשרים לו להתפתח ולפתח את כישורי תנועה ותחושה המתאימים לגילו. הבנת התהליכים המורכבים של אינטגרציה סנסומוטורית, הנחוצים להפקת פעולות רבות במהלך החיים, מאפשרים זיהוי ואבחון ממוקד של קשיים רבים שחווים ילדים בגילים השונים. בקורס זה יוצגו המערכות והתהליכים הנחוצים להתפתחות התפקודים והמיומנויות למיניהן, הקשיים הנובעים מליקויים במערכות העומדות בבסיסם ודרכי התערבות מגוונות לשיפור המיומנויות האלה.
…………………………………………………………………………………………. - מודל החוסן – פיתוח מנהיגות בקרב בני נוער בסיכון
מרצה ד”ר שני רווה-אמסלם | יום א’ | שעות 15:25-14:00
המושג ‘חוסן’ מתאר את מאמציו המתמשכים של הפרט להתמודד עם מצוקות היום-יום. חוסן נפשי משמש גם מדד אישיותי לניבוי היכולת להתמודד עם מצוקה עתידית, ומקושר לתכונות ויכולות כמו יעילות עצמית, תחושת שליטה בחיי הפרט, תחושת מעורבות ומטרה בחיים וגמישות בהסתגלות לשינויים בלתי צפויים. כאן, חוסן נפשי מתווסף למנגנוני הגנה מסוימים שקיימים לרשותו של האדם וניצבים כנגד “גורמי סיכון” שקיימים בחייו ובסביבתו. הסטודנט ידע ויבין מושגים, ממצאים מחקריים ותאוריות מתחום הפסיכולוגיה החיובית וגישות העמידות והחוסן.
…………………………………………………………………………………………. - התפתחות השפה העברית
מרצה ד”ר עדי אלימלך | יום ב’ | שעות 11:45-10:15
בקורס נלמד את המושג ניצני אוריינות ועל חשיבות ההכנה לקראת רכישת הקריאה והכתיבה בכיתה א’.
נכיר את הרציונל של תוכנית הלימודים החדשה לרצף ההוראה של שפה ואוריינות מגיל הגן ועד כיתה ב’, ואיך התוכנית נותנת פתרונות לילדים עם קשיים. נכיר את תוכנית הלימודים בתחום ניצני האוריינות “תשתית
לקראת קריאה וכתיבה”, נלמד על קשיים של ילדים בתחום המיומנויות האלפביתיות ואיך אפשר לקדם אותם.
…………………………………………………………………………………………. - היבטים רגשיים ואישיותיים בחינוך ובהוראה של מתבגרים
מרצה ד”ר מירב חמי | יום ב’ | שעות 17:00-15:35
תלמידים חווים את תהליך הלמידה כהתנהלות חברתית-רגשית: הלמידה מתאפשרת או מאותגרת במערכות יחסים ובאינטראקציות עם המורים והתלמידים האחרים. לפיכך, החינוך הבית ספרי הוא לעולם חברתי, רגשי, אתי, אזרחי ואינטלקטואלי באופיו. עובדי הוראה זקוקים להבנה בתהליכים החברתיים-רגשיים ובהבדלים בין-אישיים בתהליכים אלו כדי להבין כיצד לקדם מטרות אינטלקטואליות ואזרחיות.
הקורס מציע כלים לקידום מטרות חברתיות-רגשיות מתוך ההבנה המתגבשת במערכות חינוך בכל העולם, וגם בישראל, שהתפתחות חברתית-רגשית אף היא בתחום אחריותו של החינוך הבית ספרי.
…………………………………………………………………………………………. - פסיכולוגיה של גיל הנעורים
מרצה ד”ר יעל קידר | יום ד’ | שעות 11:45-10:1
הקורס יעסוק בהתפתחות הפסיכולוגית של גיל הנעורים, לרבות יחסים עם הורים, מורים ובני אותו הגיל.
במהלך הסמסטר נעסוק בשלב חיוני זה, בהפיכתו של האדם ליישות עצמאית ואינדיווידואלית. בתוך כך נשוחח על היבטים פרקטים ותיאורטיים של נוער בחברה הישראלית.
- עיונים בפירוש רמב”ן לתורה
מרצה הרב יהודה טרופר | יום א’ | שעות 17:00-15:35
רמב”ן הוא אחד מענקי הרוח שקמו לעם ישראל בהיסטוריה, הוא היה מנהיג יהדות ספרד באמצע המאה ה-13, פוסק, פרשן תלמוד ומקרא, משורר, מקובל ורופא. בקורס זה נלמד עקרונות יסוד בפירוש רמב”ן לתורה, נכיר את יחסו כלפי הפרשנים שקדמו לו, את גישתו הפרשנית המורכבת – פרד”ס, נפגוש גם מעט מתפיסת עולמו המחשבתית, ונשאף להכיר את דמותו של רמב”ן לפי פירושו.
…………………………………………………………………………………………. - דמויות וסוגיות בספר מלכים
מרצה הרב ד”ר רונן לוביץ | יום ד’ | שעות 11:45-10:10
בקורס נלמד באופן מקיף ומעמיק על דמויות בולטות בספר מלכים, על רעיונות וערכים המשתקפים באישיותם ובפועלם ועל תהליכים היסטוריים. נעסוק בהרחבה בדמותו ובפעילותו של שלמה המלך, נעמוד על פילוג הממלכה ועל פועלו של ירבעם, נלמד על דרכו ופועלו של אליהו הנביא, ועל אחאב ואיזבל שעמדו כנגדו, על המעשים והניסים של אלישע הנביא, על פועלם של חזקיהו ויאשיהו מלכי יהודה ועל חורבן המקדש וסופה של מלכות יהודה. נשים דגש גם על תפיסת חז”ל ומדרשיהם, נפיק תובנות וערכים הרלוונטיים לחברה בת זמננו.
…………………………………………………………………………………………. - האגדה כמפרשת המקרא
מרצה הרב ד”ר אלחנן אפטרגוט | יום ד’ | שעות 17:00-15:35
מה מקומה של האגדה בפרשנות המקרא ומה הביא את הדרשן לדרוש אותה. כיצד האגדה מפרשת ומתחברת לפשט הכתוב והאם או כיצד היא מרחיבה אותו? מהן גבולותיה של האגדה, עד היכן היא יכולה להגיע?
קורסים לגברים
- ארגונים ומערכות בחינוך חברתי-קהילתי
מרצה ד”ר דן מירז | יום א’ | שעות 11:45-10:15
החינוך הבלתי פורמלי ה”יישובי” והישראלי השתנה במשך השנים ומבנהו משקף את מדיניות הטיפוח והדגשים של החברה בכל מיני תקופות. בקורס נתוודע לדינמיקה של ארגונים ומערכות על רקע המציאות המשתנה. נכיר את המערכות בחינוך הבלתי פורמלי: ה’חוץ’ בית ספרי לבין אלו שב’תוך בית ספרי’ ובהמשך נעמוד על מגמות של שילובים ביניהם. ננתח את צמיחתם של ארגוני הנוער על פי התפקידים שהם ממלאים.
…………………………………………………………………………………………. - מבוא לגישה קהילתית
מרצה ד”ר דן מירז | יום א’ | שעות 13:30-12:00
בקורס ניחשף לתאוריות למודלים המרכזיים העומדים בבסיס הגישה הקהילתית, נכיר מגוון סוגים ומאפיינים של קהילות, ההבדלים הקיימים בין קהילות למיניהן והשפעת היבטים היסטוריים על התפתחותן. נתוודע לתהליכים ההיסטוריים שהשפיעו על מאפייני הקהילה מתוך התמודדות עם סוגיות הנוגעות לתפקידה של הקהילה בחברה בת זמננו. נכיר את המושג “מנהיגות קהילתית” ותרומתה לחברה.
- עיונים ברמב”ן לתורה
מרצה ד”ר דוד שניאור | יום א’ | שעות 11:45-10:15
רמב”ן הוא אחד מענקי הרוח שקמו לעם ישראל בהיסטוריה, הוא היה מנהיג יהדות ספרד באמצע המאה ה-13, פוסק, פרשן תלמוד ומקרא, משורר, מקובל ורופא. בקורס זה נלמד עקרונות יסוד בפירוש רמב”ן לתורה, נכיר את יחסו כלפי פרשנים שקדמו לו, את גישתו הפרשנית המורכבת – פרד”ס, נפגוש גם מעט מתפיסת עולמו המחשבתית, ונשאף להכיר את דמותו של רמב”ן מתוך פירושו.
…………………………………………………………………………………………. - הסיפור המקראי
מרצה הרב יהודה טרופר | יום א’ | שעות 13:30-12:00
לימוד סיפור מקראי הוא אומנות שיש ללמוד אותה. הקורס יפרוס לפני הלומדים מגוון רחב של אמצעים ספרותיים הנדרשים להבנת הסיפור המקראי. האמצעים ישולבו בלימוד סדיר של בראשית פרקים לז-מ,
וכל אחד מהאמצעים יבואר בעזרת דוגמאות מסיפורים מקראיים אחרים. הלימוד מתחיל מהבנת המילים והמשפטים וממשיך אל הבנת הסיפור השלם ואל הקשרו המקומי והרחב. כמובן לימוד סיפור חותר להבנת המשמעות של הסיפור והרלוונטיות שלו לדורות.
…………………………………………………………………………………………. - סוגיות בפירוש רש”י
מרצה ד”ר דוד שניאור | יום א’ | שעות 15:25-14:00
פירושו של רש”י נחשב לפירוש העיקרי והחשוב מתוך הפרשנות היהודית למקרא. הקורס כולל עיון יסודי
בפירושיו של רש”י מתוך הכרת יחסו כלפי נושאים חינוכיים ופרשניים מגוונים וכל זאת מתוך הכרת תולדות
חייו ותקופתו.
…………………………………………………………………………………………. - עיונים בחמש מגילות
מרצה הרב ד”ר שמעון רפורט | יום א’ | שעות 17:00-15:35
האם יש קשר בין חמש המגילות? האם ביחד הן מספרות סיפור אחד? עיון במגילות יגלה לנו רבדים חדשים
של קשרים ועומק בין המגילות יחד ובכל מגילה לחוד. נברר האם לשיר השירים יש עלילה ברורה, ננסה
לעמוד על המבנה המיוחד של מגילת קהלת, נבחן איך מגילת איכה משוחחת עם ספר ישעיה וכמובן ניחשף
לזוויות חדשות ומפתיעות במגילות האהובות ומוכרות – רות ואסתר.
- סדנת ההיסטוריון
מרצה הרב ד”ר אליעזר שריאל | יום א’ | שעות 10:00-8:30
בקורס נעסוק בדרכי העבודה של ההיסטוריון, הכוללות בין השאר התמודדות עם השאלות האלה: מהם מקורות היסטוריים, ניתוח של טקסטים, כלים דיגיטליים. דגש מיוחד יינתן על התמודדות עם קריאת התיגר הפוסט-מודרנית על עצם היכולת לברר את האמת ההיסטורית ולהציג אותה בפני הקהל הרחב.
…………………………………………………………………………………………. - מבוא לתולדות האסלאם
מרצה ד”ר חגי מזוז | יום א’ | שעות 11:45-10:15
קורס זה יסקור את המושגים והתהליכים החשובים ביותר של תולדות האסלאם. מטרת הקורס להכיר ולהבין את תהליכי ההתפתחות הפוליטיים, הדתיים, החברתיים, והתרבותיים בעולם האסלאם מאז הופעתו במאה
השביעית ועד השתלטות האימפריה העות’מאנית על המזרח התיכון. מטרת קורס זה היא להעניק לסטודנט הבנה של החברה והתרבות של תקופה היסטורית חשובה זו. לשם כך, הקורס יעסוק גם בסוגיות כגון תמורות בדפוסים פוליטיים ודתיים במאות הראשונות של האסלאם; התפתחותם של כיתות וזרמים דתיים באסלאם; ארגון צבאי; מתחים אתניים; יחסים בין המינים בחברה האסלאמית של ימי הביניים; וארגונם של מוסדות חברתיים וכלכליים.
…………………………………………………………………………………………. - מבוא לתולדות יוון
מרצה הרב ד”ר מאיר בן שחר | יום א’ | שעות 11:45-10:15
הקורס יעסוק בתולדותיה של יוון בתקופה הקלסית, ויתמקד בתיאור התרבות היוונית, דרכי השלטון, עיצוב הדמוקרטיה וערי הפוליס כתשתית לתרבות המערבית. נכיר מושגים ואירועים מרכזיים בתולדות יוון הקלסית, וגם נדון במאבקים בין פרס ליוון.
…………………………………………………………………………………………. - מבוא לתולדות עם ישראל בימי הביניים
מרצה ד”ר חגי מזוז | יום א’ | שעות 13:30-12:00
הקורס יעסוק בחברה היהודית בימי הביניים ביחסיה עם הסביבה הנוכרית. נפתח בקהילות היהודים במזרח ערב הופעת האסלאם, נעבור למרכזים בארצות והנצרות ונסיים בגירוש ספרד. כמו כן נעמוד על מאפייניהן
של הקהילות היהודיות המרכזיות בארצות האסלאם והנצרות ונבחן את מעמדן החוקי בעיני השלטונות ונדון בארגון הקהילה ובחיי המשפחה.
…………………………………………………………………………………………. - מבוא לעת החדשה המוקדמת
מרצה הרב ד”ר אליעזר שריאל | יום א’ | שעות 13:30-12:00
בעת החדשה המוקדמת הפכה אירופה להיות הכוח המוביל בעולם. במהלך הקורס נבחן את השינויים שעברו על אירופה בתקופה הזו, שהשפעותיהם ניכרות עד עצם היום הזה. בין השאר נעסוק ברנסנס, בעלייתה של
המדינה הריכוזית המודרנית, בתמורות כלכליות, במהפכות טכנולוגיות ומדעיות וברפורמציה. כדי לאפשר לסטודנטים להתנסות בלמידה משמעותית המשלבת למידה פעילה ועבודת צוות, יתקיים בסוף הקורס משפט שבו תעמוד לדין העת החדשה המוקדמת בהאשמה שהתוצאות השליליות של התקופה גוברות על אלו החיוביות.