הסתרת תמונות

על בחינות הבקיאות בהלכה

לאור השאלות שהופנו אלינו לאחרונה והערות של סטודנטיות על הקושי של המבחנים, ראינו לנכון לפרסם קצת מידע ועצות לקראת מועד הבחינות הקרוב.

המבחן אינו בודק את אורח החיים הדתי של הסטודנטית או את הרקע הדתי שלה, אלא את בקיאותה בחומר הלמוד, במקרה זה קצור שולחן ערוך "מקור החיים". לכן יש הצדקה לשאול על דינים הקשורים בתפילה במניין, או אף על טלית ותפילין (הכוונה לשאלות ברמה כללית ולא פרטי פרטים). הרציונל לגישה זו, שהוא גם המנחה בד"כ בבחירת השאלות, הוא: האם הסטודנטית תיתקל בבעיות כאלו כאם או כמורה בכיתת בנים. ההנחה הבסיסית של קיום בחינות בקיאות היא כי מי שזוכרת פרטים שלמדה במכוון לקראת בחינה, אולי תשכח חלק מהם בעתיד, אבל אם תיתקל בסיטואציה מסוימת תזכור שיש בעיה הלכתית בעניין זה, ואז תדע היכן לחפש את הפרטים ולרענן את זיכרונה. לעומת זאת, מי שמעולם לא למדה בעיון את הנושא, אפילו לא תדע שיש כאן בעיה הלכתית.

על פי מהותו של מבחן בקיאות, הבנוי ברובו בשיטה של שאלות סגורות או סגורות למחצה, ועל פי המטרות שהוצגו לעיל, ניתן לשער את אופי השאלות בבחינה, לכן כדאי לשים לב בעת הלימוד לפרטים הבאים, עליהם אתן עשויות להישאל.

1. כללים הלכתיים המשפיעים על פרטי הלכות.
    (כגון: מעלין בקודש וכו', מברך עובר לעשייתן. ניתן לזהות כללים אלו כאשר הם בתוך מרכאות או כאשר חוזרים מספר פעמים בסעיפים עוקבים).
2. מושגים מרכזיים הנוגעים לנושא. (חלק מהם תתבקשי להגדיר/להסביר במילים שלך כגון: מפטיר, מעין שבע).
3. הלכות תפילה העוסקות במי שטעה או שכח קטע מסוים, כיצד ינהג.
4. הלכות העוסקות בחילופי מנהגים בין העדות.
5. הלכות הנוגעות לנשים, או הלכות הנוגעות לילדים.

מעט עצות כיצד להתכונן לבחינה

  1.  אין טעם לקרוא בבת אחת פרקים רבים, הדרך האופטימלית היא לקרוא מדי יום כמה סעיפים באותו נושא או פרק קצר. לשחזר בע"פ את פרטי ההלכות, או העקרונות שהוזכרו בו. למחרת לרפרף שוב על ההלכות ולהמשיך לקטע הבא.
  2. מאוד מומלץ לרשום לעצמך הערות או הפניות עם מראה מקום, למשל:
    שכח "יעלה ויבוא" בר"ח עמ' 195 סעיף ח-ט.
  • כמורה, את יודעת בוודאי, שדרך טובה להגדיר עניין, היא לחבר לו שאלות. גם כאן תוכלי לנסות את כוחך וכעבור ימים אם לא תזכרי את התשובה לפחות רשמת לעצמך מראה מקום בו תוכלי לעיין שוב.

בחינות הבקיאות מתקיימות רק במועדים הקבועים.
בכל מועד ניתן להיבחן רק על יחידה אחת.

בברכה,
יהודית פריש

• למה ללמוד אצלנו? כי שאנן – מכללה דתית לחינוך ולהוראה, ברמה אקדמית גבוהה היחידה בצפון • • למה ללמוד אצלנו? כי שאנן – מכללה דתית לחינוך ולהוראה, ברמה אקדמית גבוהה היחידה בצפון •

כל הדלתות פתוחות בפניכם (תחומי הלימוד במכללה)

מה כדאי לי ללמוד?

תואר ראשון

הכשרה להוראה ותעודת הוראה .B.Ed

תואר שני

.M.Ed בחינוך והוראה

המרכז ללימודים מתקדמים

פיתוח מקצועי והסבה אקדמאים להוראה

חוגים

  • חינוך מיוחד
  • מקרא
  • תורה שבעל פה
  • חינוך מתמטי
  • היסטוריה
  • אנגלית

מסלולים

  • הכשרה מורות לגיל הרך
  • הכשרת מורים לבית הספר היסודי (כיתות א'-ו')
  • הכשרת מורים לבית הספר העל-יסודי (ז'-י')
  • הכשרת מורים לחינוך מיוחד

מסלולים

  • המרכז ללימודים מתקדמים, פיתוח מקצועי והסבה אקדמאים להוראה
  • השלמת תואר בוגר בהוראה (.B.Ed)
  • הרחבת הסמכה לבעלי תואר אקדמי ותעודת הוראה
  • הרחבת הסמכה לגננות/מורים בעלי תואר מוסמך בכיר
  • תעודת הוראה לאקדמאים דתיים
  • פיתוח מקצועי
  • לימודי תעודה
  • אבני ראשה - תוכנית להכשרת מנהלים

תוכניות מיוחדות

מדרשות / בית מדרש נשים

"נחיתה רכה" – (סטאז')
היחידה להתמחות וכניסה להוראה

  • רג"ב (ראש גדול בהוראה) - מסלול מצוינות
  • הכשרת יוצאי אתיופיה
  • מסלול להכשרת חרדים
  • מסלול להכשרת גברים
  • מסלול בנות צאנז - בית חנה
  • מסלול בנות חב"ד - בית רבקה
  • "תואר בטוהר" - מסלול השלמת .B.Ed לבוגרות
  • סמינר או מכללה חרדית
  • אמיצי רוח - מסלול מואץ לתואר ראשון ושני למצטינות
  • כפני רוח – לימוד אקדמי בשילוב אולפנא ושירות לאומי
  • מדרשת שאנן - לימודי תואר בשילוב בית מדרש בין-תחומי
  • בית מדרש נשים אלי-ה - נשים לומדות ויוצרות
  • בית מדרש אשכולות - שילוב ייחודי תלמוד, הלכה ומחשבה
  • עורי צפון – לימודי מדרשה בשילוב לימודים אקדמיים
  • התמחות בהוראה (סטאז')
  • סדנאות התמחות (סטאז') ל"סדירות"
  • סדנאות ההתמחות (סטאז') "לבנים תורניים"
  • קורסים לגננות ולמורים "חדשים"
  • קורסי "חונכים ומלווים"

צרו איתנו קשר

  • טלפון: 04-8780000
  • פקס: 04-8714445
  • כתובת: רח' הים התיכון 7, קריית שמואל, חיפה
  • ימים א'-ה': 19:00-08:30 | יום ו': 13:00-09:00
שינוי גודל גופנים