נא להכיר - כל מה שרצית לדעת עליי ולא היה לכם את מי לשאול

שם: תמי יהושע

מסלול: חינוך מיוחד ל-.B.Ed וחינוך – הוראה ולמידה במערכות משלבות ל-.M.Ed

שנת סיום: תשע”ה 2015

תפקידי היום: מנהלת מרכז המשאבים וההוצאה לאור של מכללת שאנן

כבר מילדות ידעתי שאהיה מורה. הכשרתי הראשונה הייתה במכללת ויצ”ו בחיפה כמורה הוראת לאומנויות שימושיות, כלומר “מורה למלאכה”. לאחר שנת עבודה ראשונה במערכת החינוך, והלם גדול מקבלת הפנים בכניסה הראשונה לכיתה בתפקיד המורה, אכזבה מהפיקוח השופט לחומרה וממערכת החינוך, לא חזרתי יותר ללמד במערכת החינוך. לא חשבתי שזה יגמר כל כך מהר. ילדתי את נעה בכורתי, לאחר שנתיים בבית עם בתי פנתה אליי מרצה מהסמינר שהייתה גם המפקחת שלי מטעם משרד החינוך, וביקשה ממני לעבוד לצידה באופן זמני במכללה מאחר שזכרה מביקוריה את עבודותיי הנאות. שימשתי לה עוזרת ותומכת גרפית וטכנית בהקמת תערוכות לימודיות עבור הקורסים שלימדה.

במשך מספר שנים בנינו ב”סמינר בן נון” של אז, “מכללת שאנן” כיום, תוכניות לימודים והקמנו להן תערוכות תומכות הממחישות אותן. לאחר שהיא פרשה, הובילה את התחום גב’ חנה כוכבא, שהייתה מרצה ומד”פית במכללה. היא ריכזה סביבה קבוצת מרצים רב-תחומית מהמכללה, הם כתבו תוכניות לימודים ואני הייתי אמונה על הנושאים היצירתיים, על הכנת משחקיים תומכים, על מרכזי למידה וכן על עיצוב הפקת החומרים. כך הכול התחיל.

גרפיקה ועיצוב היו תחומים שתמיד משכו אותי. כשנרכש מחשב מקינטוש ראשון עבור המכללה הוא הועמד לרשותי, מה שדחף אותי לעבוד על המחשב. את ההכשרה שלי עשיתי בעצמי. המכללה הוציאה תוכניות לימודים קטנות ולא מסובכות מבחינה גרפית ועליהן תרגלתי את כישורי המחשב שלי.

בשנת תשנ”ה יצא כתב העת הראשון של מכללת שאנן שהייתי שותפה לו מתחילתו. מרצי המכללה החלו לכתוב את מחקריהם ואני למדתי והשתכללתי בתפקודי המחשב המורכבים. לאחר שנוספו עוד ספרים דחפתי להקמת ההוצאה לאור של המכללה מבחינה פורמלית.

המרכזייה הפדגוגית הייתה בין חלומותיי, ידעתי תמיד שאני אקים אחת כזו. העליתי את הרעיון לפני מנהל המכללה אז, ד”ר ערן לויזון, והוא אישר לי להתחיל לאסוף חומרים למטרה זו ואף הקצה לי קיר גדול עם מדפים והמון תיקיות. תקציב כמובן לא היה לי. במשך שנים נאספו החומרים והמרכזייה הוקמה לשימושן של הסטודנטיות. במסגרת עבודתי במרכזייה אני מכינה משחקים לימודיים, מעצבת סביבות לימודיות במכללה. אני עוזרת ויועצת לפרחי ההוראה בביצוע מטלותיהם הלימודיות. מפעם לפעם אני מעבירה קורסים וסדנאות בתחומים אלה. פעולות מגוונות אלה ואחרות הפכו להיות חלק מרכזי בעבודתי עד היום.

כשאני עושה רפלקצייה על מגוון הדברים שעשיתי כאן, אני מבינה שבמקביל לעשייה התפתחתי אישית ומקצועית. עצם התהליכים שעברתי כשניתן לי מרחב פעולה ללא ביקורת ושיפוט, הצמיחו אותי מחשבתית ויצירתית כאחת. הבנתי אז, גם אם לא במודע, שאני תאבה ללמוד עוד ועוד. החלטתי בדירבונו של סגן מנהל המכללה אז, ד”ר יחיאל, להירשם ללימודים במקום.

השלמתי שני תארים במכללה, במסלול חינוך מיוחד ל-B.Ed. ותואר M.Ed. בחינוך – הוראה ולמידה במערכות משלבות.

לאחר השלמת התואר הראשון בחינוך מיוחד הגעתי לתובנה – איך התגלגלתי להכנת משחקים לימודיים ולמה אני מחפשת אחר דרכים בלתי פורמליות להוראה. הבנתי מה משך אותי כל כך לעסוק ביצירה והכנה של משחקים לימודיים:

לא הייתה לי חוויה טובה במערכת החינוך, כבר בכיתה א’ לא הצלחתי בלימודים – להוריי נאמר כל הזמן “תמי לא ממצה את הפוטנציאל שלה”, וכך היה לאורך כל שנותיי במערכת החינוך. היום אני יודעת שדרך ההוראה בילדותי לא התאימה לי – המורים חזרו על אותו ההסבר כמה וכמה פעמים, ותמיד באותן מילים, אבל עדיין לא הבנתי. אם היו משנים משהו בדרך או בשיטה אולי כבר אז לבטא ולממש את יכולותיי, אולי גם הייתה נמנעת ממני עוגמת הנפש. ההוראות לשיעורי הבית, לשאר המטלות ובמבחנים לא היו ברורות לי ודרשו רק עשייה מילולית שעסקה בתכנים מילוליים בלבד. אילו היו אז מאפשרים לי ולתלמידים נוספים דרכים יצירתיות ומעשיות ללמידה ולתרגול בדרך היצירה העצמית והעצמאית, היינו בהחלט מצליחים “לא רע”. אבל אז לא הייתה מודעות בעניין.

היום אני יודעת מה הדרך הנכונה בעבורי ללמידה. אני לומדת כמעט הכול לבד, אני לומדת אוטודידקטית, זה פיצוי עבורי על אותם ימים קשים במערכת החינוך. ועל כך יעידו התארים שקיבלתי ממכללת שאנן.

מה אני עושה היום: זה שנים אני מנהלת את המרכזייה הפדגוגית המפוארת והמשוכללת של המכללה. מבת שירות אחת שעזרה לי בזמנו, היום אני אחראית על צוות של חמש עובדות קבועות הנותנות שירות מלא לפרחי ההוראה השוהים במתחם, בהנאה ובשמחת יצירה, שעות רבות. זכיתי שאני מנהלת גם את ההוצאה לאור שגדלה מאוד ומשמשת בית יוצר למחקרים ולפרסומים של המרצים. אני הקמתי ואני  ומנהלת את אתר המכללה באינטרנט ואני יוזמת פרויקטים חינוכיים גדולים במכללה ומוציאה אותם לפועל.

היום אני עובדת במכללה במשרה מלאה וקבועה כבר קרוב ל-30 שנה ואני מודה על המרחב האישי והמקצועי שניתן לי כאן.

• למה ללמוד אצלנו? כי שאנן – מכללה דתית לחינוך ולהוראה, ברמה אקדמית גבוהה היחידה בצפון • • למה ללמוד אצלנו? כי שאנן – מכללה דתית לחינוך ולהוראה, ברמה אקדמית גבוהה היחידה בצפון •

כל הדלתות פתוחות בפניכם (תחומי הלימוד במכללה)

מה כדאי לי ללמוד?

תואר ראשון

הכשרה להוראה ותעודת הוראה .B.Ed

תואר שני

.M.Ed בחינוך והוראה

המרכז ללימודים מתקדמים

פיתוח מקצועי והסבה אקדמאים להוראה

חוגים

מסלולים

מסלולים

תוכניות מיוחדות

מדרשות / בית מדרש נשים

"נחיתה רכה" – (סטאז')
היחידה להתמחות וכניסה להוראה

צרו איתנו קשר

הסתרת תמונות

ההרשמה לשנה"ל תשפ"ד בעיצומה!

מלא/י את הפרטים וניצור איתך קשר בהקדם: