קורסים אקסטרה-קוריקולריים

המכללה שוקדת לפתח תוכניות וקורסים שיתרמו לגיבוש האישיות שלך כמחנכת-מורה ומנהיגה בחינוך “מורנטורית”, יחד עם התמקצעות בתחומים נדרשים וחשובים לך למערכת החינוך. האקדמית שאנן מזמינה אתכם, סטודנטים וסטודנטיות הלומדים בשאנן בתוכנית הכשרה מלאה לקראת תואר ראשון, ללמוד במהלך לימודי התואר, קורסים שהם מעבר לתוכנית הלימודים – קורסים אקסטרה-קוריקולריים, שמטרתם העשרת הידע המקצועי שלכם. הקורסים נבנו ויופעלו ע”י מיטב המרצים, החוקרים והמומחים בתחומם במכללה.

כסטודנטים אתם בוודאי רוצים לנצל את תקופת הלימודים ולמצות את משאבי הידע האקדמי והמקצועי הקיימים במכללה. הידע שתצברו מעבר לתוכניות הלימודים, ישמש אתכם במהלך שנות עבודתכם כאנשי חינוך והוראה.

המכללה מציעה לכם את הקורסים האקסטרה-קוריקולריים שיילמדו שלא במסגרת הלימודים האקדמיים ויהוו הזדמנות נפלאה עבורכם להרחיב אופקים ולהתמקצע בתחומי ידע רלוונטיים לעבודת המחנך. קורסים אלו הינם קורסי תעודה, כאשר כל קורס מזכה בתעודה מקצועית שתשמש אתכם לעבודה בבתי הספר ובגנים. כל סטודנט רשאי להשתתף במהלך לימודי ההכשרה לתואר ראשון, בשלושה קורסים מתוך העשרה המוצעים, ללא תוספת תשלום בשכ”ל.

כל קורס מותנה בהרשמה של 10 סטודנטים ומעלה. ניתן להירשם ליותר משלושה קורסים בתשלום. 
סטודנטים מתואר שני ומלימודי המשך יכולים להצטרף לקורסים בתשלום. תינתן קדימות לסטודנטים שלומדים הכשרה מלאה.
שלושת הקורסים החינמיים מיועדים רק לסטודנטים ולסטודנטיות סדירים, לומדי תואר ראשון.

למידעון הקורסים המלא לחצו כאן

להרשמה אצל מזכירת מינהל סטודנטים:
הגב’ שרון דרטלר: 04-8780016 | sharond@shaanan.org 

לשאלות ובירורים ניתן לפנות לד”ר ניצה דורי:
nitsa.dori@gmail.com | 052-3612809

מערכת החינוך מבקשת לכוון ילדים כבר בגילי 6-3 שנים להיות פעלנים. פעלנות מבוססת על האמונה שילדים יכולים ליזום, להוביל שינויים, לקבל החלטות ולתכנן באופן שיכוון את התפקוד שלהם בגן. ילד פעלן הוא ילד שמקבל החלטות בעצמו, ואינו מופעל ומעוצב על ידי החלטות של אחרים (תורג’מן, מנהל פדגוגי אגף א’ לחינוך קדם יסודי). עם זאת, כ-10% מכלל הילדים הלומדים בחינוך הרגיל עשויים להראות תסמינים של הפרעת קשב ופעלתנות יתר, הפרעה נוירו-התפתחותית שהסימנים המוקדמים להופעתה כוללים עיכוב בהתפתחות התפקודים הניהוליים (ת”נ) של הילדים. ת”נ כוללים מיקוד קשב ודחיית סיפוקים, וגם יכולת להגות רעיונות, לתכנן איך להוציא אותם לפועל, ליזום, לווסת רגשות ולגייס מוטיבציה להתמודדות עם משימות מאתגרות. עיכוב בהתפתחות הת”נ משפיע לרעה על תפקוד הילדים והתנהגותם בכל תחומי החיים – משחק, למידה, תפקודי יום-יום ותפקוד חברתי, ועשוי בשל כך להקשות על יכולת הילדים לפתח פעלנות.
בקורס זה נלמד מהם תפקודים ניהוליים, כיצד לזהות תלמידים עם עיכוב בהם כבר בגיל שלוש שנים ולסייע להם להיות פעלתנים ולתפקד טוב יותר בגן ובכיתה.

היקף הקורס: 28 שעות אקדמיות
מועד הקורס: סמסטר ב’ | ימי רביעי | 12:00-13:30
קהל היעד: סטודנטים משנה ג’ ו-ד’ מכל המסלולים

לסילבוס הקורס לחצו כאן

בעקבות תיקון החוק לחינוך המיוחד, חוק ההכלה וההשתלבות (2018), גדל במידה ניכרת מספר התלמידים עם צרכים מיוחדים הלומדים בחינוך הכוללני.

מערכת החינוך הכוללת עומדת כיום לפני אתגר מורכב – לתת מענה לכל תלמיד.

המורים שלא הוכשרו כמורים לחינוך מיוחד, מחנכים מגוון של תלמידים עם יכולות ומוגבלויות שונות ומתבקשים להכילם, ללמדם ולקדמם.

הקורס יקנה ידע רחב וארגז כלים מעשיים לשילוב מיטבי של מגוון תלמידים עם צרכים מיוחדים בכיתות הכוללניות. בקורס ניחשף למדיניות השילוב וההכלה במערכת החינוך, נלמד על מאפיינים של תלמידים עם צרכים מיוחדים מגוונים, נתוודע לקשר בין המוגבלויות השונות ולתופעות התנהגותיות וקשיים במיומנויות חברתיות ורגשיות. נחווה תהליכי שינוי בעמדות המחנך כלפי קשת רחבה של קשיים הנצפים הכיתה, ונלמד כלים מעשיים להוראה מכילה מיטבית.

היקף הקורס: 28 שעות אקדמיות
מועד הקורס: במהלך השנה, בימי ד’ (אחת לשבועיים) | 21:00-19:30
קהל יעד: כל חוגי הבנים, חוץ מחינוך מיוחד. לבנות מההכשרת מורים לבית הספר העל יסודי, שלא לומדות בחוג חינוך בלתי פורמלי, ולבנות מהחוג גיל הרך.

לסילבוס הקורס לחצו כאן

החל משנת הלימודים הקרובה נושא הקיימות ושינויי אקלים יהיה נושא חובה במערכת החינוך מהגיל הרך ועד תיכון בהיקף של כ-30 שעות שנתיות במקצועות שונים מתוך למידה רב-תחומית המקיפה את התלמיד באופן ספירלי מהגן ועד סיום התיכון.

תפקידו של הרכז הקיימות: הובלת החינוך לקיימות והשארתו על סדר היום של בית ספר על ידי פעילות פורמלית ובלתי פורמלית לתלמידים ולצוות לכל אורך השנה.

בקורס זה נלמד על נושא הקיימות, משבר אקלים וחינוך סביבתי–אקלימי. נתוודע לתפקידי הרכז ואף נצא ליום סיור בבתי ספר ירוקים ונשמע על הדרך שהם מקדמים את הקיימות בכל שכבות הגיל.

הקורס נבנה ומועבר בשיתוף עם משרד החינוך והמשרד להגנת הסביבה המקדמות יחד את התכנית לחינוך לשינוי אקלים.

היקף הקורס: 28 שעות אקדמיות
מועד הקורס: במהלך חופשת סמסטר א’, ימי חמישי
קהל יעד: סטודנטים/ות מכל החוגים

מרצים:
• הדס ילינק, רכזת קיימות וקמפוס ירוק במכללה
• הרב ד”ר רונן לוביץ’, מרצה במכללה, רב הקיבוץ ניר עציון
• ד”ר דורית באום, רכזת בכירה לחינוך וקהילה המשרד להגנת הסביבה במחוז חיפה
• גב’ חני פלג, ממונה ארצית על החינוך לקיימות, משרד החינוך
• ד”ר דן גוטליב, מרכז את תחום החינוך הסביבתי באיגוד ערים מפרץ חיפה.

לסילבוס הקורס לחצו כאן

בעידן של חדשנות ורב-תחומיות, משרד החינוך מטמיע את מיומנויות המאה ה-21 במערכת החינוך כולה. מרחב הלמידה הופך להיות כלי בית ספרי ואף קהילתי, שבאמצעותו אפשר להטמיע ולבסס למידה-הוראה אחרת.

Science, Technology, Engineering, Mathematics) STEM)
הוא תהליך למידה רב-תחומי בין מקצועות הליבה במדעים המבוסס על ההבנה שאין באמת הפרדה דיסציפלינרית בין המקצועות השונים. החקירה המדעית-טכנולוגית משלבת הסבר מדעי לצד פיתוח פתרונות טכנולוגיים רבים. גישת ה-STEM מאפשרת פיתוח של יכולות ומיומנויות רבות.

במהלך הקורס נכיר את גישת ה-STEM, ניחשף לשיטות הוראה חדשניות באמצעות שימוש באמצעים טכנולוגיים, תהליכי חקר, פיתוח והקניית מיומנויות ופיתוח מרחבי למידה חדשניים, כך שהעיצוב והטכנולוגיה ישרתו את הפדגוגיה.

במהלך הקורס הסטודנטים יסיירו בבית שאן כדוגמה לתהליכי STEM, וייחשפו למרחבי למידה חדשניים שהוקמו בבתי הספר ובגני הילדים. הסטודנטים ייחשפו לטכנולוגיות חדשניות ולעיצוב המשפיע על למידת התלמידים והכשרות צוותי החינוך. במהלך הקורס ייפגשו הסטודנטים עם דמויות מפתח בתחומי העיצוב, פדגוגיה וטכנולוגיה וכן יתבצע שיתוף עמיתים ולמידה מהצלחות ומאתגרים.

היקף הקורס: 28 שעות אקדמיות
מועד הקורס: קיץ תשפ”ג
קהל יעד: סטודנטים/ות מכל החוגים

לסילבוס הקורס לחצו כאן

בעידן הדיגיטלי, הידע נמצא בכל מקום בלחיצת כפתור והמורים כבר אינם משמשים מקור עיקרי להשגת הידע.

תפיסת התפקיד של המורה השתנתה. התפיסה החדשה רואה במורה מנחה או מנטור המנהיג את הלומדים בתהליך הלמידה ומאפשרת את ההתפתחות האישית והקבוצתית שלהם.

המורה כמנחה מדריך, מאמן, מעצים ומקדם את תהליך הלמידה.

בקורס זה תרכשו כלים מעשיים להנחיה פדגוגית בכיתה על פי הגישה של הבניית ידע.

הקורס יכלול התנסות בכלים ובמיומנויות הנחיה, בניית סדנאות ויישומן במסגרת ההתנסות המעשית.

היקף הקורס: 30 שעות אקדמיות
מועד הקורס: סמסטר ב‘, ימי חמישי (אחת לשבועיים) | 09:00-12:00
קהל יעד: סטודנטיות שנה ב’ ומעלה מכל החוגים

לסילבוס הקורס לחצו כאן

הוראה מותאמת (בעבר “הוראה מתקנת”) נועדה לאפשר לתלמיד המתקשה ללמוד בדרכים אחרות.
לרוב תוכנית הוראה מותאמת נבנית לאחר אבחון דידקטי הנועד לעמוד על מנגנוני העיבוד החזקים והחלשים של התלמיד. על פי אבחון המנגנונים האלה נבנית תוכנית המאפשרת לו לתקוף את הקושי באמצעות המנגנונים החזקים שלו ולעקוף קשיים הנשענים על המנגנונים החלשים שלו.

בקורס “העשרה בכלי הוראה מותאמת בקריאה” יחשף הלומד לעקרונות כלי ההוראה המותאמת, לדרכים ושיטות לקדם את התלמיד. הוא יעשיר את ידיעותיו בלמידת חלק מהכלים כדי שיוכל להפעיל אותם בסיוע לתלמיד המתקשה. זוהי דרך שבה יעשיר הלומד את ארגז הכלים שלומכדי להתאים את דרך ההוראה לתלמידו.
זכאות לתעודת הוראה מותאמת תהיה רק לאחר למידה של לא פחות מארבעה קורסים של העשרה בכלי הוראה מותאמת ובהתנסות בשדה.

היקף הקורס: 28 שעות אקדמיות
מועד קורס: קיץ תשפ”ג
קהל יעד: סטודנטיות מהחוג היסודי ומההכשרת מורים לבית הספר העל יסודי
*סטודנטיות לחוג חנ”מ ילמדו בנפרד קורס זה, בהתאם למספר הנרשמות.

לסילבוס הקורס לחצו כאן

הוראה מותאמת (בעבר “הוראה מתקנת”) נועדה לאפשר לתלמיד המתקשה ללמוד בדרכים אחרות.
לרוב תוכנית הוראה מותאמת נבנית לאחר אבחון דידקטי הנועד לעמוד על מנגנוני העיבוד החזקים והחלשים של התלמיד. על פי אבחון המנגנונים האלה נבנית תוכנית המאפשרת לו לתקוף את הקושי באמצעות המנגנונים החזקים שלו ולעקוף קשיים הנשענים על המנגנונים החלשים שלו.

בקורס “העשרה בכלי הוראה מותאמת בחשבון” ייחשף הלומד לעקרונות כלי ההוראה המותאמת בחשבון , לדרכים ושיטות לקדם את התלמיד.
הוא יעשיר את ידיעותיו בלמידת חלק מהכלים כדי שיוכל להפעיל אותם בסיוע לתלמיד המתקשה. זוהי דרך שבה יעשיר הלומד את ארגז הכלים שלו כדי להתאים את דרך ההוראה לתלמידו.

זכאות לתעודת הוראה מותאמת תהיה רק לאחר למידה של לא פחות מארבעה קורסים של העשרה בכלי הוראה מותאמת ובהתנסות בשדה.

היקף הקורס: 28 שעות אקדמיות
מועד קורס: קיץ תשפ”ג
קהל יעד: סטודנטיות מהחוג היסודי ומההכשרת מורים לבית הספר העל יסודי
*סטודנטיות לחנ”מ ילמדו בנפרד קורס זה, בהתאם למספר הנרשמות

לסילבוס הקורס לחצו כאן

נולדתם להיות מנהיגים חינוכיים-מורנטוריים.
יש בכם מקורות כוח וסמכות פנימית,
אתם בעלי יכולת השפעה ושכנוע,
מאמינים שחינוך יכול לשנות את העולם,
שואפים להיות מגדלור של הנהגה חינוכית-תורנית.
מקומכם איתנו!

אנו מציעים לכם קורס לפיתוח מנהיגות אישית, כיתתית, בית ספרית, חברתית וקהילתית.

מנהיגות נחשבת בעיני רבים למתנה שניתנת ליחידי סגולה בלידתם.

בקורס נלמד ונרכוש כלים ומיומנויות לפיתוח והכשרת מנהיגות. כל אלו ייקנו לכם בהירות מחשבתית, יכולת לנסח חזון, לבנות מדיניות ודרכי פעולה. תתוודעו ליכולת שלכם לגייס משאבים ושותפים לשינוי.

בקורס תתנסו ברטוריקה ובפרזנטציה.

אתם תייצרו את הגרסה שלכם למציאות הראויה. תשלבו בין תאוריה לפרקטיקה ותפתחו יוזמות רלוונטיות לחיינו היום-יומיים.

היקף הקורס: 28 שעות אקדמיות
מועד הקורס: קיץ תשפ”ג
קהל יעד: סטודנטים/ות מכל החוגים

לסילבוס הקורס לחצו כאן

תוכנית רובופיסיקה הינה תפיסת עולם כדרך חיים עם משמעות ערכית, המכשירה סטודנטים בעזרת מתודולוגיה וטכנולוגיה ייחודיות, לשם הפיכתם לאנשים: מאושרים, פרודוקטיביים ויצירתיים. זאת ע”י הפעלתם לייזום, תכנון וביצוע של פרוייקטים הנדסיים מלהיבים (PBL).
התכנית בנויה בגישת STEM ומשלבת לימודי מדעים, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה, כתפיסה אינטרדיסציפלינרית, הוליסטית, שרואה חשיבות מירבית בשילוב תחומי דעת לשם הכשרה וחינוך של בוגרים בעלי מעוף, יוזמה, סקרנות ויצירתיות. התכנית מפתחת כישורים כגון: אינטואיציה, תחושה בלתי אמצעית של תופעות מדעיות, וגם כישורים חברתיים ואישיים בעלי חשיבות עליונה, כדוגמת: יכולת תיעדוף של צרכים תוך התחשבות ביחס עלות תועלת, אבחנה בין עיקר וטפל, ניהול אישי ועבודת צוות, תכנון בתנאי אי-ודאות, עם רמת אוריינות גבוהה במתמטיקה ומדעים. כמו כן, הבוגרים לומדים כיצד לטפל במידע, וכיצד לייצר ידע ולנהל אותו.
ישנה חשיבות עצומה להכשיר בישראל בוגרים איכותיים בעלי רמת ידע ורמה טכנולוגית הנדסית גבוהה במיוחד, כחלק מחוסנה הלאומי של מדינת ישראל. לתוכנית מוניטין לאומי ובין לאומי והיא נחשבת לתכנית מצוינות המובילה בישראל בתחום ה- STEM המכשירה את בוגריה בעזרת מתודולוגיה ייחודית ובעזרת טכנולוגיה זמינה. הלומדים נעזרים בטלפון הנייד, ובתוכנות שיושבות בענן כמערכות של בינה מלאכותית שאוספות נתונים, מעבדות אותם, ומאפשרות למשתמשים לבוא במגע ישיר ובלתי אמצעי איתם. לכן המפתחים קוראים לתוכנית: “STEM דרך החושים”.

היקף הקורס: 90 שעות אקדמיות
מועד הקורס: סמסטר ב’ | ימי שלישי | 11:15-13:30
קהל יעד: סטודנטים/ות מהחוג חינוך מיוחד, מהחוג יסודי ומההכשרת מורים לבית הספר העל יסודי
תנאי קבלה: בגרות במתמטיקה ובאנגלית (ברמת 4 יח’ בגרות)

לסילבוס הקורס לחצו כאן

תוכנית רובופיסיקה הינה תפיסת עולם כדרך חיים עם משמעות ערכית, המכשירה סטודנטים בעזרת מתודולוגיה וטכנולוגיה ייחודיות, לשם הפיכתם לאנשים: מאושרים, פרודוקטיביים ויצירתיים. זאת ע”י הפעלתם לייזום, תכנון וביצוע של פרוייקטים הנדסיים מלהיבים (PBL).
התכנית בנויה בגישת STEM ומשלבת לימודי מדעים, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה, כתפיסה אינטרדיסציפלינרית, הוליסטית, שרואה חשיבות מירבית בשילוב תחומי דעת לשם הכשרה וחינוך של בוגרים בעלי מעוף, יוזמה, סקרנות ויצירתיות. התכנית מפתחת כישורים כגון: אינטואיציה, תחושה בלתי אמצעית של תופעות מדעיות, וגם כישורים חברתיים ואישיים בעלי חשיבות עליונה, כדוגמת: יכולת תיעדוף של צרכים תוך התחשבות ביחס עלות תועלת, אבחנה בין עיקר וטפל, ניהול אישי ועבודת צוות, תכנון בתנאי אי-ודאות, עם רמת אוריינות גבוהה במתמטיקה ומדעים. כמו כן, הבוגרים לומדים כיצד לטפל במידע, וכיצד לייצר ידע ולנהל אותו.
ישנה חשיבות עצומה להכשיר בישראל בוגרים איכותיים בעלי רמת ידע ורמה טכנולוגית הנדסית גבוהה במיוחד, כחלק מחוסנה הלאומי של מדינת ישראל. לתוכנית מוניטין לאומי ובין לאומי והיא נחשבת לתכנית מצוינות המובילה בישראל בתחום ה- STEM המכשירה את בוגריה בעזרת מתודולוגיה ייחודית ובעזרת טכנולוגיה זמינה. הלומדים נעזרים בטלפון הנייד, ובתוכנות שיושבות בענן כמערכות של בינה מלאכותית שאוספות נתונים, מעבדות אותם, ומאפשרות למשתמשים לבוא במגע ישיר ובלתי אמצעי איתם. לכן המפתחים קוראים לתוכנית: “STEM דרך החושים”.

היקף הקורס: 90 שעות אקדמיות
מועד הקורס: סמסטר ב’ | ימי שלישי | 14:00-16:15
קהל יעד: סטודנטים/ות מהחוג חינוך מיוחד, מהחוג יסודי ומההכשרת מורים לבית הספר העל יסודי
תנאי קבלה: בגרות במתמטיקה ובאנגלית (ברמת 5 יח’ בגרות (או 4 בהצטיינות)

לסילבוס הקורס לחצו כאן

• למה ללמוד אצלנו? כי שאנן – מכללה דתית לחינוך ולהוראה, ברמה אקדמית גבוהה היחידה בצפון • • למה ללמוד אצלנו? כי שאנן – מכללה דתית לחינוך ולהוראה, ברמה אקדמית גבוהה היחידה בצפון •

כל הדלתות פתוחות בפניכם (תחומי הלימוד במכללה)

מה כדאי לי ללמוד?

תואר ראשון

הכשרה להוראה ותעודת הוראה .B.Ed

תואר שני

.M.Ed בחינוך והוראה

המרכז ללימודים מתקדמים

פיתוח מקצועי והסבה אקדמאים להוראה

חוגים

מסלולים

מסלולים

תוכניות מיוחדות

מדרשות / בית מדרש נשים

"נחיתה רכה" – (סטאז')
היחידה להתמחות וכניסה להוראה

צרו איתנו קשר

הסתרת תמונות

ההרשמה לשנה"ל תשפ"ב בעיצומה!

מלא/י את הפרטים וניצור איתך קשר בהקדם: